Aangeboden door: mijngarage.nl

Je airco laten checken: dit gebeurt er met je auto! Waarom je auto airco checken noodzakelijk is

Foto: shutterstock.com

De airco van je auto is weliswaar een gesloten systeem, maar dit betekent niet dat er geen achteruitgang optreedt. Bewegende delen hebben te maken met slijtage, keringen kunnen over tijd uitdrogen en in de condensor ontstaat weleens een barstje. Bovendien verliest een gemiddelde auto airco ook zonder lekkages elk jaar ongeveer 10% van zijn vulling (koudemiddel en compressorolie). Buiten het koelcircuit zitten nog de filter en luchtroosters, die voortdurend blootgesteld zijn aan stof en schimmel. Met enige regelmaat je airco installatie laten nakijken is dus geen luxe, maar een noodzaak.

Hoe vaak moet je je airco laten controleren?

Over de frequentie van airco checks bestaan er verschillende meningen. Mijngarage.nl adviseert om de klimaatregeling van je auto twee keer per jaar te laten controleren. Zo ben je ervan verzekerd dat er goed gekoelde, schone lucht naar het interieur wordt geblazen. Een routine airco check houdt in:

  • Visuele controle van de compressor, koelleidingen en filter.
  • Temperatuurmeting om na te gaan als de airco optimaal werkt.
  • Controle op onaangename geurtjes (uit de luchtroosters).

Een airco checken duurt ongeveer 20 minuten en is geheel gratis bij alle garagebedrijven die bij Mijn Garage zijn aangesloten. Pas als er een reparatie moet worden gepleegd of als het systeem een onderhoudsbeurt nodig heeft, komen er kosten in beeld. De beslissing over het wel of niet uitvoeren van deze klus ligt uiteraard bij jou.

Je airco controleren: dit kan vervangen worden

Met een aircocheck krijgt een monteur goed inzicht in de staat van je systeem. De meest voorkomende oorzaken voor een slechte prestatie van een auto airco zijn:

  • Te weinig koudemiddel in het systeem, waardoor de lucht niet goed koelt.
  • Een beperkte luchtstroom, door een inwendige verstopping.
  • Een lekkage in de condensor (airco radiator). De condensor zit meestal aan de voorkant van de auto en kan geraakt worden door omhoog schietende steentjes.
  • Te weinig smeermiddel in het systeem, waardoor de compressormotor stroef draait.
  • Een defect regelventiel.

De kosten om de airco van je auto te repareren zijn afhankelijk van het defect en de moeilijkheidsgraad van de klus. Bij de ene auto (model en bouwjaar) kunnen de airco componenten makkelijker te bereiken zijn dan bij de andere.

Koudemiddel auto airco bijvullen

De hoeveelheid koudemiddel in het airconditioning systeem van je auto heeft grote invloed op de koelprestatie. Hoe lager het niveau, hoe slechter de koeling. Je zult de airco steeds hoger moeten zetten om de temperatuur in de auto nog aangenaam koel te krijgen. Door dit zwaardere werk verbruikt de compressormotor meer gasoline of accustroom (elektrische auto). Bovendien gaat de compressor eerder stuk. Het is dus belangrijk om het koudemiddel in je airco geregeld bij te laten vullen. Mijngarage.nl adviseert om dit elke 2 jaar te doen, in combinatie met een airco check. Voor het bijvullen of vervangen van koudemiddel hanteren onze garages een standaard tarief.

Zo onderhoud je je airco goed

Een goed werkende auto airconditioning zorgt niet alleen voor een ideale binnentemperatuur, maar reguleert ook de luchtvochtigheid in het interieur. Daarnaast helpt het tegen het beslaan van je ruiten bij nat en koud weer. Met de volgende onderhoud routine geniet je optimaal van je auto airco.

Elke 6 maanden een Airco Check: Bij deze diagnose worden mogelijke airco problemen al in een vroeg stadium ontdekt en verholpen. Dit bespaart je geld op termijn. Een compressor die volledig stuk loopt, kost al gauw €1000 om te vervangen. Elke 2 jaar een Airco Service: Het koudemiddel wordt bijgevuld of vervangen. Met voldoende koudemiddel in het systeem, werkt je airco beter en zuiniger (ook zonder lekkages neemt de hoeveelheid koudemiddel jaarlijks met gemiddeld 10% af).

Bij de tweejaarlijkse servicebeurt kun je er meteen voor kiezen om de verdamper van het aircosysteem te laten reinigen. Aan de buitenkant van deze unit gaat over tijd schimmel zitten, waardoor de airco-lucht een muffe geur krijgt. Een speciaal behandelmiddel op de verdamper vertraagt de aanwas van nieuwe schimmel. Het is ook verstandig om de interieurfilter te vervangen. Een filter die te vuil of versleten is, kan niet langer voorkomen dat stofdeeltjes en pollen in je interieur komen wanneer de airco aan staat.

Bronnen:
autochristiaan.nl/aircocheck/
youtube.com/watch?v=Z7mwveGTioU
anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/onderhoud-doe-het-zelf/airco

Nieuws

menu