Aangeboden door: expresswear.nl

Omzet detailhandel terug naar niveau van voor pandemie

Foto: pexels

Lange tijd vreesden bedrijven in de detailhandel, specifiek de non-foodsector, dat hun omzet sterk terug zou lopen als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. De aandelenkoersen kelderden en werknemers vreesden massaal voor een ontslaggolf als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten. Mede door financiële steun vanuit de overheid bleek hier geen sprake van te zijn.

Recent onderzoek toont zelfs aan, dat de non-foodsector in het derde kwartaal van dit jaar zo’n vier procent meer omzet heeft gegenereerd dan vorig jaar in hetzelfde kwartaal. Daarbij valt op dat men nog steeds voor luxe kiest, onder meer af te leiden aan de verkoopcijfers van duurdere kledingmerken als K-Design .

Verkopen vinden steeds meer online plaats

Met name webwinkels profiteren van de toegenomen uitgaven van consumenten. Het gros van deze consumenten doet haar aankopen online. Zo merkt ook een online kledingwinkel als Expresswear , dat het aantal bezoekers de afgelopen anderhalf jaar flink zag stijgen. Kledingwinkels zagen hun omzet binnen de non-foodsector het hardst stijgen met een groei van twaalf procent. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaar door zal zetten.

Ook boodschappen vaker online besteld

Niet alleen kleding wordt online gekocht. Ook zijn er steeds meer huishoudens die bijvoorbeeld boodschappen digitaal bestellen. Niet alleen het gemak is een reden hiervoor te kiezen, ook bespaart het veel tijd. De kosten voor het laten bezorgen van kleding of boodschappen zijn de laatste tijd gedaald. Mede door bezorgabonnementen die worden aangeboden door verkopers.

Restaurants zetten in op bezorging en afhalen

Niet alleen fysieke winkels zagen hun omzet licht dalen vorig jaar, ten tijde van de lockdown. Ook restaurant moesten de deuren gesloten houden in deze periode. Iets wat ertoe leidde, dat veel van deze restaurants hun omzet op een andere manier probeerden te compenseren. Verschillende sterrenrestaurants startten die periode met het aanbieden van complete maaltijden via een online platform. Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met de kwaliteit van deze sterrenrestaurants. Tegelijkertijd slagen de restaurants er zelf in om op deze manier een extra inkomstenbron op te bouwen, naast de omzet die in het fysieke restaurant behaald wordt.

Het past bij de multi-channel strategie waar steeds meer organisaties voor hebben gekozen de laatste jaren. Niet langer wordt uitsluitend voor een fysieke vestiging gekozen; men kiest voor de combinatie van offline en online om een breder publiek te bereiken en daarmee de omzet te laten groeien.

Nieuws

menu