Aangeboden door: Latana.com

Waarom consumenten constant op zoek zijn naar connecties met merken

-

Bedrijven geven gigantische bedragen uit om de bekendheid van hun merken en producten te vergroten onder consumenten. Waarom doen zij dit?

Omdat consumenten constant op zoek zijn naar connecties met merken . In dit artikel gaan we dit onderwerp aansnijden en kijken hoe dit precies werkt.

Wat is merkwaarde?

Om erachter te komen waarom consumenten altijd op zoek zijn naar connecties met merken, moeten we eerst kijken naar wat merkwaarde is en hoe dit werkt. Merkwaarde is de gepercipieerde waarde die mensen hechten aan een merk boven andere merken.

Hiermee wordt de kwaliteit bedoeld van een merk op basis van diverse intrinsieke en extrinsieke cues die bij het merk horen. Merkwaarde is belangrijk, want als mensen zien dat een merk onderscheidend is en aansluit bij hun persoonlijke waarden, is dat een erg sterk concurrentievoordeel.

Merkwaarde is een relatief nieuw begrip. In het verleden was het zo dat consumenten voornamelijk waarde hechten aan de kwaliteit van een product en de waarde ervan voordat zij besloten dit product aan te schaffen. Sinds de zogenaamde ‘‘reclame boom’‘ van de jaren ‘60 zijn er echter enkele bedrijven uitgegroeid tot merknamen.

Met de opkomst van moderne marketing proberen bedrijven zich te associëren met positieve eigenschappen zoals elegantie, betrouwbaarheid en innovatie. Feitelijk proberen zij een merk neer te zetten, hetgeen een strategisch element is in iedere marketing strategie. Bijna iedereen zal het immers vandaag de dag eens zijn met de stelling dat een sterk merk waardevol is.

Hoe kun je merkwaarde voor jouw bedrijf creëren?

Een mooie quote van de legendarische Walter Landor, die grafische designs ontwikkelde voor Levi’s, Coca-Cola en Kellogg’s is: producten worden gemaakt in een fabriek, maar merken worden door hersenen bedacht. Het is immers vrij eenvoudig om de intrinsieke waarde van je producten of diensten te berekenen. Echter is het de perceptie van de consument die uiteindelijk de merkwaarde bepaald en dus het uiteindelijke prijskaartje wat je aan je producten of diensten kan hangen.

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om de merkwaarde van je onderneming te verhogen is de consumentenervaring verbeteren. Je moet het immers je klanten zo gemakkelijk mogelijk maken producten of diensten van je af te nemen. Als klanten niet onder de indruk zijn van hoe jij met hen om gaat of als het koopproces te lastig is, dan is er voor hen geen reden producten of diensten van je te blijven afnemen. Neem dus je eigen website of winkel een keer goed onder de loep. Is die nog wel 2022 of loopt deze inmiddels achter op een aantal vlakken?

Daarnaast is het van uiterst belang dat je met je onderneming uniek bent en dit ook blijft. Consumenten hebben dagelijks te maken met honderden, dan wel niet duizenden merken, advertenties en producten. Je wilt bij hen blijven hangen met jouw bedrijf en de producten of diensten die je verkoopt. Dit doe je door pakkende namen te bedenken. Een goede site die je hiervoor kunt gebruiken is https://biznamewiz.com/nl/ . Dit is een gratis tool die je helpt op goede en pakkende namen voor producten en diensten te komen die nog niet zijn geregistreerd.

Nieuws

menu