Aangeboden door: novashops.com

Wat is een keto dieet?

Foto: pixabay

Misschien denk je bij het lezen van de titel van dit artikel: “ja hoor daar gaat we weer, het zoveelste (niet werkende) dieet…….” en inderdaad, je kunt tegenwoordig geen tijdschrift openslaan of er wordt wel over keto geschreven. De zoveelste hype dus. Als we je echter vertellen dat ondanks de hype een keto dieet helemaal niet nieuw is en al uit de jaren twintig van de vorige eeuw stamt, is je interesse misschien wel gewekt. Daarom gaan in dit artikel ons licht eens goed laten schijnen over het zogenaamde keto dieet.

Keto dieet is niet nieuw

Zoals aangegeven is het keto dieet niet nieuw en ontstaan in de twintiger jaren van de vorige eeuw. Het dieet werd toen echter niet gebruikt om af te vallen maar om epileptische aanvallen tegen te gaan. Het was een methode die ingezet werd als medicatie tegen deze ziekte niet aansloeg of als de bijwerkingen van de medicijnen onaanvaardbaar waren. Van een keto dieet is bewezen dat het epileptische aanvallen kan verminderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het dieet bij 30% tot 50% van de patiënten een positief resultaat geeft.

Wat is een keto dieet?

Het keto dieet is dus niet een nieuw dieet maar in de huidige tijd wel een trend of en hype. Het is maar net hoe je het bekijkt. Een keto dieet houdt in dat je veel vetten en zo goed als geen koolhydraten eet. Aardappelen brood rijst en pasta laat je dus staan. Hierdoor schakelt je lichaam over op vetverbranding. Minder koolhydraten eten betekent dat je dieet hoger wordt in eiwit en vetten. De cellen in je lichaam halen hun energie normaal gesproken het liefst uit glucose (glucose zijn suikers en deze zijn afkomstig van de koolhydraten die je binnenkrijgt). Als je een dieet volgt met zo goed als geen koolhydraten en veel vetten, gaat je lichaam in plaats van suikerverbranding over op vetverbranding. Dit proces vindt plaats in de lever, waarbij als bijproduct zogenaamde Ketonen vrijkomen, die een alternatieve energiebron vormen.

Hoe ziet een keto dieet eruit?

Weinig koolhydraten betekent maximaal 50 gram. Aangezien er in heel veel producten koolhydraten te vinden zijn, zal je in veel gevallen je dieet drastisch moeten wijzigen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld geen fruit, zoete groenten, wraps, brood of pasta moet eten. Dat wil dus ook zeggen dat het afgeraden wordt om een warm broodje of croissantje op zondagochtend bij het ontbijt te gebruiken en/of een stukje stokbrood bij de soep op zaterdagavond komt te vervallen. In plaats daar van ga je over op vetten en eiwitten, zoals:

  • Recepten met veel kaas
  • Recepten met veel spek of spekvet
  • Veel dierlijke vetten zoals biefstuk, worstjes, leverworst salami, karbonade, rookworst, hamburgers en zelfs frikadellen
  • Voeding op basis van mayonaise zoals eiersalade
  • Vis als haring, zalm, en paling
  • Volle kwark of yoghurt
  • Uitsmijters of omeletten
  • Veel noten voor gezonde vetten zoals: hazelnoten, macadamianoten, paranoten, pinda’s, walnoten
  • Olijfolie en roomboter
  • Recepten met veel slagroom, mascarpone of crème fraîche.

Voor wie is het keto dieet geschikt?

Aangezien het keto dieet een vrij rigoureus dieet is, wordt dit dieet over het algemeen alleen aangeraden bij mensen met obesitas. Je hebt obesitas bij een BMI van 30 of hoger. Het is hierbij verstandig om dit dieet alleen te volgen onder begeleiding van een diëtiste.

De redactie van Dagblad van het Noorden is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.
Je kunt deze onderwerpen volgen
Aangeboden
menu