Dakdragers dure 'remparachutes': dorst auto's neemt fors toe

Dakdragers dure 'remparachutes': dorst auto's neemt fors toe

Met de zomervakantie in zicht zie je steeds meer dakdragers op auto's verschijnen. Een kostbare vorm van ongeduld, want het kan je al gauw honderd euro aan brandstof kosten wanneer je deze dragers maandenlang als een soort remparachute meesleept.

Met de zomervakantie in zicht zie je steeds meer dakdragers op auto's verschijnen. Een kostbare vorm van ongeduld, want het kan je al gauw honderd euro aan brandstof kosten wanneer je deze dragers maandenlang als een soort remparachute meesleept.

Voor de wintervakantie (ski's) en de zomervakantie kan een imperiaal een uitkomst zijn. Je wint veel ruimte in de auto door bagage naar het dak te verhuizen. Liefst in een beschermende dakbox. Ook fietsen kunnen het dak op als er geen plek achter de auto is. Voor veel ultrazuinige auto's is zelfs geen normale trekhaak leverbaar.

Een dakdrager heeft voordelen en minder aangename eigenschappen. Automobielontwerpers rukken zich in wanhoop de haren uit het hoofd wanneer hun uitgekiende stroomlijn door een constructie op het dak subiet om zeep wordt geholpen. Het effect is dramatisch. Uiteraard hangt het er wel van af om welke auto het gaat, wat er op het dak staat en hoe hard er wordt gereden.

Een praktijkvoorbeeld: een compacte gezinsauto met daarop een klassieke imperiaal. Er wordt gereden met een snelheid van rond de 90 kilometer per uur. Zelfs met een lege dakdrager neemt het verbruik dan met zo'n 10 tot 12,7 procent toe. Wie de stellage op het dak het hele jaar laat zitten en van zomer- naar wintervakantie leeft, verstookt dan ook zomaar voor zo'n 200 euro aan brandstof extra. Of meer.

Gelukkig komt niemand op het onzalige idee het hele jaar voor alle zekerheid de fietsen op het dak te laten staan, want dan is het effect ronduit dramatisch. Met een beetje pech verbruikt de auto ruim een kwart meer. Saillant detail: bij een vakantie in Spanje kon het wel eens voordeliger zijn op locatie een paar dagen fietsen te huren dan ze zelf mee te nemen. Een ding is zeker: afgezien van veel brandstof scheelt de 'dakoplossing' flink in het reiscomfort. Zelfs een lege dakdrager zorgt niet zelden voor stevig windgeruis. Voor de Zweedse specialist Thule was dat aanleiding de nieuwe zogeheten 'WingBar' -generatie (foto) in de windtunnel te ontwerpen.

Woordvoerder Peter Steketee: "In Nederland ligt dat misschien wat anders, maar het uitgangspunt was dat men de dakdragers met name in Oost-Europese landen vaak het hele jaar laat zitten. Met die WingBar is dat niet meer zo'n probleem. De voet is zo gemaakt dat alles zo veel mogelijk strak aansluit en de liggers krijgen de vorm van een vliegtuigvleugel. Zelfs het ingebouwde profiel dat wordt gebruikt om een box of fietsdrager te bevestigen, is aerodynamisch afgewerkt."

Het effect is goed merkbaar, bewijzen metingen. De extra luchtweerstand wordt meer dan gehalveerd en positieve effecten zijn er volgens Steketee ook wanneer de dragers 'beladen' zijn. "Met name de vermindering van windgeruis en gedreun is enorm. Iedereen die wel eens met een drager op het dak rijdt, weet dat een gesprek in de auto daardoor boven de 120 kilometer per uur bijna wordt overstemd. Ook buiten de auto is het verschil trouwens enorm: 90 procent minder geluid."

Lekker reizen zonder bagage

Is het gesleep in de vakantie wel echt nodig? Er zijn namelijk alternatieven. Zou het niet geweldig zijn onhandige bagagestukken als de tentzak, golftassen, fietsen, ski sets, kinderwagens en grote koffers simpelweg op je bestemming te laten afleveren?

Transporteurs doen dat al vele jaren, maar recent lanceerde Travel Light het concept op een meer klantvriendelijke manier. Reserveren gebeurt gewoon per internet. De spullen worden op de afgesproken dag bij je thuis opgehaald en op tijd bij je de bestemming afgeleverd. Voor de thuisreis gebeurt hetzelfde.

Wat kost zoiets? Travel Light geeft zelf wat voorbeelden. Zo kost het vervoer van vier skisets – samen ongeveer 40 kilo – naar een wintersportbestemming als Oostenrijk 32 euro per set. Twee golftassen worden voor 58 euro per tas in Portugal afgeleverd. Voor het transport van een 60 kilo zware stapel koffers en de kampeerspullen naar een bestemming ergens in Frankrijk krijgen wij op hun site een offerte van 160 euro. Dichter bij huis? Voor een vakantie in eigen land praat je bij diezelfde 60 kilo bagage over 75 euro.

Het laten vervoeren van vakantiebagage is een intrigerend alternatief. Het scheelt tijdens de reis een boel gesleep en ergernis. Om over extra brandstofkosten maar te zwijgen. Bijkomend voordeel is dat het uitbesteden van het vervoer relatief goedkoper wordt als je met meer mensen op stap gaat. Zolang de bagage maar naar hetzelfde adres moet.

De vraag ligt voor de hand of een dergelijke transportmogelijkheid geen gevolgen kan hebben voor de autokeuze? Menig consument stemt de aanschaf van een auto af op een paar vakantie- en weekeindtrips per jaar. Als je geen stapel koffers hoeft mee te slepen, kan een kleinere (goedkopere en zuiniger) auto heel goed voldoen. Navraag leert dat het vervoer van fietsen of een kano de laatste tijd wat moeilijker lag, maar daar wordt aan gewerkt. De expert: "Wij zijn in onderhandeling met een specialist die dat voor een vergelijkbaar scherpe prijs (op basis van gewicht) voor ons kan verzorgen."

Meer informatie: www.travel-light.nl.

Nieuws

menu