Stoere Bulldog van Yamaha een goeie lobbes

Stoere Bulldog van Yamaha een goeie lobbes

Een splinternieuwe auto of motorfiets is voor veel mensen geen haalbare kaart. Velen zijn aangewezen op een tweedehandsje. Het Dagblad van het Noorden-testteam – William Pomp (37) en Bouwe van Norden (56) – neemt wekelijks occasions onder de loep tot 7500 euro. Vandaag vanwege het verrukkelijke voorjaarsweer een onverzettelijke Yamaha BT 1100 Bulldog uit 2002 voor 4995 euro.

Een splinternieuwe auto of motorfiets is voor veel mensen geen haalbare kaart. Velen zijn aangewezen op een tweedehandsje. Het Dagblad van het Noorden-testteam – William Pomp (37) en Bouwe van Norden (56) – neemt wekelijks occasions onder de loep tot 7500 euro. Vandaag vanwege het verrukkelijke voorjaarsweer een onverzettelijke Yamaha BT 1100 Bulldog uit 2002 voor 4995 euro.

Het is een van de eerste fraaie voorjaarsdagen. Een uitgelezen moment om een stukje met een gebruikte motorfiets te toeren, vinden de Mobiel-testers. Bouwe van Norden zet doelbewust koers naar de MotoPort-vestiging in Leek. De laatste keer dat hij daar was, stonden er een ingeruilde Harley-Davidson Sportster en een Triumph Bonneville op een nieuwe eigenaar te wachten. Het oudste testteamlid verheugt zich op een weerzien met beide klassiek ogende machines. Maar helaas! Als hij de motorzaak binnenstapt, is de plek van de Triumph leeg en bungelt aan de Harley een kartonnetje met de tekst 'verkocht'. In één klap komt er een eind aan de voorpret.

Toch druipt het testteam niet af. Het slentert langs rijen blinkende machines op zoek naar iets wat het motorhart sneller laat kloppen. In eerste instantie blijft Van Norden bij een extravagante BMW R 850 C Cruiser uit 2000 staan: een witte tweewieler met een oogverblindende vracht chroom. "Dit model is gebruikt in een Bond-film", meldt een medebezoeker meteen geestdriftig. Het testteam probeert even uit hoe je zit op deze 6395 euro kostende machine met z'n tamelijk hoge stuur. Van Norden heeft het al gauw gezien. Hij waagt zich niet aan een ommetje met de opzichtige Duitse lefmotor.

Maar wat moet het dan worden? Helm, handschoenen, motorjack en laarzen zijn toch niet voor niets meegenomen? Verkoper Erik Wagenaar weet gelukkig raad. "Wij hebben nog een heel bijzondere motorfiets staan. Een Yamaha BT 1100 Bulldog uit 2002. Dat is een fantastische machine voor mensen die vooral willen genieten van lekker ontspannen rijden."

De woorden van Wagenaar treffen doel bij het nogal relaxte testteam. En de forse Yamaha is inderdaad een interessante motorfiets. Die zilvergrijze luchtgekoelde V-twin met zijn hondennaam biedt volop trekkracht (88 Nm bij 4500 toeren), maar heeft een zeer bescheiden topvermogen (65 pk). De Bulldog – die in de verte lijkt op een stoere Ducati – heeft namelijk het motorblok van een ultra ontspannen Yamaha chopper geërfd, de XV 1100 DragStar. "Een naked bike met lichte chopperneigingen", noemen de kenners zoiets.

Het testteam besluit een rondje te rijden met de Yamaha. Wagenaar warmt de Bulldog kort op. Van Norden geniet van de diepe, maar beschaafde uitlaatroffel. Al snel mag hij op de machine plaatsnemen. De Bulldog weegt volgetankt 250 kilo, maar het valt op dat de tweewieler zich toch heel soepel over bochtige binnenwegen laat sturen. "Tijdens het rijden merk je helemaal niet hoe zwaar de Yamaha is", zegt Van Norden. "Niet alleen het sturen gaat licht, de remmen van de motorfiets zijn ook prima te doseren. Deze Bulldog gedraagt zich als een goeie lobbes."

Als lange berijder – 1.95 meter – heeft Van Norden eigenlijk maar één echt kritiekpunt: het lage stuk van de getrapte buddyseat is voor hem te kort. Volgens Wagenaar kan het zadel echter door een vakman worden aangepast. Minder geslaagd vindt het testteam ook de wel erg kleine spiegels. Lof verdienen de grote tank en de mooie snelheidsmeter met de daarin opgenomen toerenteller. En uiteraard blijft de donkerbruine uitlaatroffel fascineren. De leden van het testteam kunnen er niet genoeg van krijgen. Als ze na een rondje Westerkwartier weer stil staan voor het MotoPort-pand, kunnen ze het niet laten nog een paar keer tamelijk puberaal gas te geven.

Stoer maar ontspannen

De Yamaha BT 1100 Bulldog uit 2002 van MotoPort Leek heeft ruim 29.000 kilometer gelopen. De 4995 euro kostende machine is volgens verkoper Erik Wagenaar uit Haulerwijk helemaal standaard. Hij noemt de 'droog' 230 kilo wegende tweecilinder geknipt voor fans van ontspannen toeren met veel koppel (88 Nm). De 1063 cc V-twin van de Bulldog zit ook in de XV 1100 DragStar, een chopper van Yamaha. In de Bulldog levert het blok wel wat extra kracht: 65 pk in plaats van zo'n 60 pk. Met eenvoudige aanpassingen kun je nog eens zeven pk meer uit de motor peuteren. Kenners stellen dat de Bulldog niet de verwachte verkoopaantallen heeft gehaald, omdat het stoere uiterlijk niet overeenstemt met het relatief beperkte vermogen. Met 30 pk extra zou het volgens hen anders zijn gelopen.

De Bulldogs zijn van eind 2001 tot 2005 gebouwd in de Italiaanse Yamaha-fabriek in Bologna. De nieuwprijs lag in Nederland iets boven de tien mille. De geteste machine heeft volgens Wagenaar een onder noordelijke motorrijders bekende eigenaar gehad: voormalig motorhandelaar en coureur Jaap Middel. Het benzineverbruik ligt rond 1 op 22. De Bulldog heeft in plaats van een ketting een onderhoudsvrije cardan. Het zilvergrijze exemplaar in Leek ziet er als nieuw uit. De enige smet is een plekje op de rechter uitlaat. MotoPort geeft zes maanden Bovag-garantie en twee weken omruilgarantie. Afleveringskosten: 249 euro. Meer informatie: www.motoportleek.nl.

De kans bestaat dat deze Yamaha BT 1100 Bulldog al is verkocht als u dit artikel leest. Van de kwaliteit van de besproken motorfiets moeten kopers zich zelf vergewissen.

Nieuws

menu