Inspectie zet drones in om rusttijden truckchauffeurs te controleren: 'Sommigen leiden in hun cabine een mensonterend bestaan'
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat experimenteren met drones. Dat om te controleren of vrachtwagenchauffeurs zich wel aan de Europees verplichte wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 45 uur houden en die niet in hun cabine doorbrengen.

Een rij vrachtwagens. Foto: ANP
Het moet de pakkans vergroten van transportondernemingen die de regels aan hun laars lappen, omdat ze hun chauffeurs de normale wekelijkse rust niet in een hotel of ander logement laten doorbrengen maar in de cabine. De ILT handhaaft daar sinds 1 januari 2018 op, als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie dat langdurige rust in het voertuig op basis van de Europese regels verboden is.
Het leidde sindsdien in ruim vijf jaar tijd tot 1.637 controles, waarbij na overtredingen 312 boetes werden opgelegd. Een zeer gering aantal als in ogenschouw genomen wordt dat er dagelijks rond de 300.000 vrachtwagens over ons wegennet rijden. Het is het topje van de ijsberg, dat realiseert de ILT zich ook. Maar de inzet van technische middelen als drones moet de inspectie helpen gerichtere controles te kunnen uitvoeren door te bepalen hoe lang een voertuig al geparkeerd staat en of de chauffeur in de cabine slaapt. „Het is van belang dat chauffeurs niet oververmoeid maar echt goed uitgerust hun werk hervatten om zo veilig de weg weer op te gaan”, zegt ILT-teamleider Mark van der Ham.
Momentum
Dit artikel is alleen te lezen voor onze abonnees.
Kies voor een van de onderstaande abonnementen om direct verder te lezen.
PREMIUM heb je al voor maar € 1,50 per week!
Abonnement
PREMIUM -50%
Upgrade (optioneel)
- Ma t/m za de krant online lezen
- Ma t/m za de krant online lezen
- Zaterdag de weekendkrant op papier