Leerlingen dreigen leraren te slim af te zijn met kunstmatige intelligentie

In een handomdraai een toets, huiswerk of presentatie laten maken door je computer. Leerlingen en studenten maken gretig gebruik van ChatGPT, een ’revolutionaire’ kunstmatige intelligentietool. Leraren moeten bijbenen om de nieuwste manier van valsspelen te spotten.

Laura Borghols, lerares Nederlands, dacht aanvankelijk plagiaat te hebben ontdekt in het werk van leerlingen, maar die bleken veel inventiever te zijn geweest.

Laura Borghols, lerares Nederlands, dacht aanvankelijk plagiaat te hebben ontdekt in het werk van leerlingen, maar die bleken veel inventiever te zijn geweest. Foto: Hielco Kuipers

Laura Borghols, lerares Nederlands op het Veurs Lyceum in Leidschendam, zat zo’n twee uur een opdracht na te kijken van haar 4-havo leerlingen, toen het kwartje viel. „Ze moesten een boek op hun leeslijst van verschillende kanten belichten. Bij een aantal las ik wel heel moeilijke zinnen, die je iemand in 4-havo normaal niet hoort zeggen. Ik dacht: ha, dit is plagiaat! Maar daar kwam niks uit.”