NS kampt met groot tekort aan personeel. Dat heeft deze zomer opnieuw gevolgen voor de dienstregeling

Geen treinen tussen Assen en Meppel door een defecte bovenleiding. ANP

De NS moet deze zomer mogelijk meer maatregelen nemen in de dienstregeling, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Er is onder meer een tekort aan hoofdconducteurs. „De vooruitzichten zijn niet rooskleurig”, aldus de NS donderdag.

Vanwege een tekort aan hoofdconducteurs wordt vanaf 13 juni al de tienminutentrein op het traject tussen Arnhem en Rotterdam tijdelijk teruggezet naar een kwartierdienst. „Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt.”

De vooruitzichten zijn echter niet zo positief, waardoor de NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen „en belemmerd wordt in de beoogde groei”.

NS heeft momenteel 1100 vacatures

De NS kan kortere treinen laten rijden dan gebruikelijk, waar het aantal reizigers dit toelaat. „Op een kortere trein werken immers minder conducteurs. Zo voorkomt NS dat de dienstregeling op meer lijnen aangepast moet worden.”

Op dit moment zijn er ongeveer 1100 vacatures. De NS was naar eigen zeggen wel voorbereid op uitstroom van personeel door bijvoorbeeld (vervroegd) pensioen. Het bedrijf had de werving op die verwachting ingericht, maar ziet zich nu onder meer geconfronteerd met hoog ziekteverzuim in de nasleep van corona en krapte op de arbeidsmarkt die veel groter is dan vooraf werd gedacht.

Meer vraag dan aanbod

Bij de NS werken meer dan 20.000 mensen. Vorig jaar zijn meer dan 850 mensen opgeleid tot machinist of hoofdconducteur, maar was er plek voor meer dan duizend. Dit jaar zijn inmiddels 220 mensen begonnen met de opleiding, maar zijn er meer dan vijfhonderd plekken.

De NS zoekt niet alleen nieuw personeel voor in de trein, maar ook onder meer voor bij IT of op kantoor.

Nieuws

Meest gelezen

menu