Aangeboden door: Theorie Toppers

Hoe kun je je effectief voorbereiden op het auto theorie- en praktijkexamen?

Foto: Unsplash

Minder dan de helft van de kandidaten die het theorie-examen afleggen slaagt uiteindelijk. Het theorie-examen wordt als bijzonder moeilijk beschouwd omdat je maar een klein aantal fouten mag maken.

Wat zijn de vragen op het theorie-examen die vaak goed beantwoord worden? Vragen over de gezondheid van de bestuurder zijn de vragen die het vaakst juist beantwoord worden. Voorbeelden hiervan zijn vragen over slaperigheid, alcoholgebruik, en drugsgebruik. Omdat ze ook te maken hebben met algemene kennis, worden deze vragen vaak goed beantwoord.

Waaruit bestaat het theorie-examen?

Het grootste deel van het auto theorie examen bestaat uit vragen die betrekking hebben op positionering op de weg, het rijden op de juiste rijstrook, en gevaren in verband met de eigenschappen en de toestand van de eigen auto. Het algemene kennis- en inzicht gedeelte van de vragen van het theorie-examen zijn onderverdeeld in 25 categorieën. Het theorie-examen moet elk van deze onderwerpen behandelen. Het gevaarherkenning gedeelte heeft slechts twee categorieën.

De vaakst verkeerd begrepen vragen op het theorie-examen voor voertuigen

De meeste kandidaten worstelen met zorgen over waar je de weg op moet, het oprijden van de juiste rijstrook, en gevaren in verband met de toestand van de auto. De meeste fouten worden gemaakt bij het laatste onderwerp. Hier heeft 1 op de 4 vragen een foutief antwoord. Tijdens het theorie-examen wordt bijna een op de vijf vragen over „plaats op de weg en invoegen” en „stoppen en parkeren” fout beantwoord.

Om te voorkomen dat jij deze vragen ook fout beantwoordt, is het aan te raden om een theorie cursus te volgen, zo weet je zeker dat je het examen goed voorbereid in gaat.

Voorbereiden op het praktijkexamen is minstens zo belangrijk

Het zijn fouten die meestal het gevolg zijn van verkeerd denken of stress. Fouten die in werkelijkheid onnodig zijn. Het zijn vaardigheden die vaak goed geleerd worden, maar onder druk verkeerd gaan. Visueel gedrag is waar de meeste mensen tekort schieten. Snelheid is een onderdeel waar problemen kunnen ontstaan. De belangrijkste richtlijn is dat je zo snel rijdt als je kunt en toch veilig bent. Dit houdt in dat je de verkeersstroom volgt, maar dat je afremt zodra de omstandigheden daarom vragen. Langzamer rijden dan nodig is, is wat er vaak mis gaat. Zo kom je onzeker over, en het vertraagt het verkeer. Te snel rijden is ook onaanvaardbaar.

Je kunt soms zo gestrest worden door de gedachte aan te hard rijden dat je te langzaam rijdt. Langzaam rijden kan echter net zo gevaarlijk voor je veiligheid zijn als te snel rijden. Als auto’s je passeren, is het tijd om gas te geven.

Zoals bij elk examen is de sleutel tot het slagen om te blijven oefenen

Er zijn veel oefenexamens online beschikbaar die je kunt gebruiken om je op het examen voor te bereiden. Het is ook van cruciaal belang je fouten te onderzoeken en de oorzaken ervan vast te stellen. Door dit te doen kun je misschien een vraag van soortgelijke aard op een andere oefentest of in je theorie-examen goed beantwoorden. Dit geldt natuurlijk ook voor het afrijden, wanneer je merkt dat je ergens moeite mee hebt, is het een goed idee om dit onderdeel te blijven oefenen!

Theorie Toppers helpt jou slagen voor het theorie examen. Theorie Toppers biedt overigens een videocursus aan voor Auto, Motor en Bromfiets. Zij helpen elke maand duizenden leerlingen slagen voor een theorie examen.

Waarop controleert een examinator tijdens het afrijden?

De examinator controleert bij het afnemen van het praktisch rijexamen of een examenkandidaat aan de volgende eisen voldoet: alle bedieningselementen, waaronder het stuur, de versnellingspook en de voetpedalen, moeten met gemak gehanteerd kunnen worden. Bij het gebruik van de koppeling, het gaspedaal, de versnellingen, het stuur, de remmen, of andere hulpbediening die nodig kan zijn om de veiligheid van het voertuig en andere weggebruikers te bewaren, is het belangrijk dat de examinator je niet hoeft te helpen of ondersteunen.

Voordat je de motor start…

Zorg je ervoor dat de handrem aan staat en dat de neutrale versnelling gekozen is. Daarnaast dien je je als examenkandidaat bewust te zijn van de aanwezigheid van anderen in hun dode hoek en vaak gebruik te maken van spiegels. Hoewel het een uitdaging kan zijn, kan het gebruik van je zij- en achteruitkijkspiegels tijdens het rijden zorgen dat je veilig op weg bent.

Alle verkeersborden en markeringen moeten zichtbaar zijn en begrepen worden, en je moet er op de juiste manier op reageren. Je krijgt absoluut een onvoldoende voor je examen, als je verkeersborden negeert.

Tenzij anders aangegeven door verkeerstekens, zal de examinator je opdragen de weg voor je te volgen als je met de test begint. De examinator zal je aanwijzingen geven, maar het is jouw taak te bepalen of het veilig en gepast is de aanwijzing op te volgen. Verkeersborden en markeringen zullen aangeven of dit het geval is.

Nieuws

menu