Aangeboden door: invulboekjes.nl

Meer structuur in je leven? Gebruik deze tips

Foto: unsplash

Ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland lopen jaarlijks het gevaar om een burn-out of andere stressgerelateerde klachten te krijgen, blijkt uit onderzoek van TNO . Het liefst wil je een burn-out voorkomen zodat je niet hoeft te dealen met de gevolgen ervan.

Een van de stappen die je hierbij kunt zetten, is zorgen voor meer structuur in je leven. Structuur zorgt voor een veilig en vertrouwd gevoel waardoor je gevoel van zelfvertrouwen kan groeien en je je over het algemeen gelukkig kan voelen. De vraag is echter: hoe breng je meer structuur aan in je leven?

Ga voor een aantal vaste routines per dag

Simpel gezegd begint structuur in je leven met een bepaalde routine. Je hoeft heus niet iedere minuut van je dag vooraf te bepalen, maar het is wel prettig om iedere dag volgens een bepaald ritme te leven. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld dagelijks op dezelfde tijd uit bed gaat, je op vaste tijden eet en je in de avond precies weet wat je gaat doen. Vervolgens ga je iedere avond op hetzelfde tijdstip naar bed om te slapen. Dat lijkt misschien simpel, maar is in de praktijk vaak best lastig. Heb je eenmaal een ritme te pakken dan merk je al gauw dat deze vorm van structuur prettig aanvoelt.

Koop een agenda en plan je dagen in

Hoewel het creëren van een bepaalde routine zeker mogelijk is, betekent dit niet dat je geen sociale activiteiten of werkafspraken meer hebt om wekelijks buiten je routine om in te plannen. Ook dat kan volledig volgens een bepaalde structuur gebeuren, namelijk door een fysieke agenda te kopen waarin je alles kunt opschrijven. Door iedere week bezig te zijn met het inplannen van afspraken en activiteiten in een papieren agenda ben je vaak bewuster bezig met je eigen ritme dan wanneer je dit digitaal doet. Met zo’n papieren agenda kun je beter je eigen grenzen bepalen en bewust avonden leeg houden als je dat prettig vindt.

Probeer multitasken los te laten in je routine

Het kan zijn dat je inmiddels een beetje een routine hebt en je alsnog een onrustig gevoel of gevoel van stress ervaart. Wat in dat geval aan te raden is, is om te kijken hoeveel dingen je soms tegelijk doet. Merk je dat je soms voor werk meerdere dingen tegelijk aan het doen bent? Of check je iedere 5 minuten je socials terwijl je eigenlijk moet werken? Niet zo gek dat je daar onrustig van wordt. Probeer om het multitasken los te laten in je routine om zo minder stress en onrust te ervaren. Misschien helpt het maken van lijstjes in dit geval, zoals een to do list met de taken die je vandaag nog wilt voltooien. Ook dat kun je het beste op papier doen in plaats van digitaal.

Zorg iedere dag voor een opgeruimd huis

Je kent het gezegde waarschijnlijk wel: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Uit divers onderzoek blijkt dat een rommelige omgeving zorgt voor onrust en stress. Daarbij zorgt rommel er ook voor dat je constant geprikkeld wordt, wat niet bevorderlijk is voor de rust in je hoofd. Daarom is een opgeruimde woning de basis van hoe jij je voelt, helemaal als je veel thuis bent en bijvoorbeeld vanuit huis werkt . Het is het beste om je huis zo goed als mogelijk bij te houden qua schoonmaken en opruimen door iedere dag een beetje te doen. Zo is het nooit een hele grote klus en ben je amper omgeven met rotzooi.

Leg spullen neer op vaste plekken

Als er iets is dat totaal niet helpt bij het creëren van een structuur dan is het wel dat je overal en nergens spullen hebt liggen. Ben jij regelmatig je sleutels kwijt of weet je vaak niet waar je je agenda hebt gelaten? Dat is natuurlijk helemaal niet zo erg, maar draagt niet bij aan je ritme en kan zelfs de nodige irritatie opleveren. Leg dit soort spullen daarom zoveel mogelijk op vaste plekken neer. Sleutels hang je in een kastje in de gang, een agenda leg je op je bureau en schoenen zet je onderin je garderobe. Wedden dat dit je meer rust geeft?

Plan relaxmomentjes in verdeeld over de dag

De kans is groot dat wanneer je aan structuur denkt je niet eens zozeer aan relaxmomentjes denkt. Dat is zonde, want ook die momenten horen in een goed ritme. Door regelmatig te ontspannen voel je je namelijk over het algemeen lichamelijk en geestelijk beter. Probeer het maar eens uit! Doe iets waar je blij van wordt; dat kan van alles zijn. Denk aan wandelen, een film kijken, lunchen met een vriendin, puzzelen of tuinieren. Plan deze momentjes in over de hele dag zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Ook dit soort relaxmomenten kun je gewoon in je agenda zetten als je dat prettig vindt.

Nieuws

menu