Aangeboden door: gezondbron.nl

Meerderheid Nederlanders wil gezondere lifestyle

Foto: unsplash

Mede door de coronacrisis wil een groot deel van de Nederlanders meer focus op een gezonde lifestyle blijkt uit een representatief onderzoek van Zorginstituut Nederland .

Dit komt niet alleen door het feit dat er in het begin van de pandemie voornamelijk mensen met overgewicht op de IC lagen, maar ook omdat de zorg überhaupt enorm wordt belast door mensen met kwaaltjes als resultaat van ongezond leven.

Liever niet betalen voor mensen die bewust ongezond leven

Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat 60% van de ondervraagden het liefst zou zien dat er meer focus ligt op het voorkomen van bepaalde ziektes en aandoeningen dan het behandelen ervan. Zij zijn van mening dat dit kan veranderen zodra mensen zelf aan de slag gaan met het verbeteren van hun gezondheid. Wat hieraan zou kunnen bijdragen, is dat het makkelijker moet worden gemaakt om toegang te krijgen tot gezondere keuzes. Zo zou de BTW op groente en fruit naar beneden moeten worden gehaald en moeten snoepautomaten worden geweerd uit kantines van scholen en instellingen.

Hierbij wordt er nog een stapje verder gegaan: 4 op de 10 Nederlanders vindt dat mensen die bewust ongezond leven meer moeten betalen voor hun dan mensen die een gezonde lifestyle hebben. Ook moeten ‘ongezonde mensen’ worden aangesproken door hun huisarts, vindt een meerderheid van de respondenten van het onderzoek. Er zijn zelfs een paar mensen die vinden dat zij, met een gezonde levenstijl, voorrang zouden moeten krijgen op zorg in vergelijking met mensen die bewust ongezond leven. Dit zijn wel slechts 19% van de ondervraagden.

Pas je dagelijkse lifestyle aan om gezonder te leven

Wanneer je zelf al merkt dat je niet helemaal lekker in je vel zit, is dit misschien wel hét moment om te beginnen met het veranderen van je lifestyle. Het is niet eenvoudig om in één keer over te stappen naar een andere manier van leven. Je kunt beginnen door eens goed naar je eetpatroon te kijken.

Vervang slechte vetten en koolhydraatrijke producten waar mogelijk met groente, fruit en eiwitten en kijk of natuurlijke afvalpillen iets voor je kunnen betekenen. Het grote voordeel van natuurlijke pillen is dat ze niet over rotzooi beschikken en er wel voor kunnen zorgen dat je wat kilo’s kwijt raakt. Begin in ieder geval met kleine stapjes zodat je lichaam kan wennen aan een andere lifestyle.

Beweeg iedere dag minstens een uurtje

Een gezonde lifestyle is veel meer dan afvallen door natuurlijke afvalpillen en je eetgewoontes aanpassen. Zo is het ook belangrijk om iedere dag genoeg te bewegen. Je hoeft echt niet meteen naar de sportschool te gaan voor een work-out om voldoende beweging te krijgen. Een wandeling naar de stad of een fietstocht naar werk valt ook al onder beweging.

Werk je vanuit huis en hoef je niet per se de deur uit om iets te ondernemen? Ga dan in je pauze even naar buiten voor een wandeling, doe een yogasessie via YouTube of plan een uurtje fietsen in de avond. Wat ook kan helpen is een bewegingstrainer of crosstrainer voor in huis om op die manier meer te bewegen.

Zorg voor een goed dag- en nachtritme

Wat veel mensen niet weten, is dat een goed dag- en nachtritme ook van invloed is op hoe gezond je bent. Voldoende slapen is ontzettend belangrijk voor zowel je geestelijke als lichamelijke gezondheid. Slaap je niet genoeg dan maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan, omdat je lijf dan altijd in een soort fight or flight modus is. Dat hormoon zorgt ervoor dat je aankomt.

Daarbij is het hebben van een ritme sowieso heel goed voor je hoofd en je lichaam. Je creëert een basis voor wanneer je slaapt en wanneer je wakker bent en daar reageert je lijf op. Hoe je zo’n ritme kunt krijgen? Door iedere dag rond dezelfde tijd te gaan slapen en rond dezelfde tijd op te staan. Zeven tot acht uur slaap per nacht is voor veel mensen een goed begin.

Probeer stress zoveel mogelijk te voorkomen

Tot slot is het goed om te weten dat stress een echte dikmaker is. Ook dat heeft weer te maken met het stresshormoon, maar ook met eetbuien en slecht slapen. Veel mensen die stress ervaren hebben of totaal geen eetlust of gaan juist alleen maar slechte dingen eten. Beide gevallen vormen een aanslag op je lichaam wat onder andere terug te zien is in gewichtstoename.

Probeer daarom stress zoveel mogelijk te voorkomen. Dat doe je door leuke dingen in te plannen, veel te lachen en genoeg te genieten. Je algemeen goed voelen zorgt er al voor dat je je minder gestrest voelt. Daar heeft voldoende slapen, goed eten en genoeg bewegen ook weer invloed op. Met de bovenstaande tips voor onder andere natuurlijke afvalpillen en zorgen voor een dag- en nachtritme kun jij jezelf een gezondere lifestyle aanmeten.

Nieuws

menu