Aangeboden door: carucontainers.com

Wat zorgt voor de stijgende prijs van containers en het zeetransport?

-

De gestegen prijs voor een container

Wie het zeecontainer nieuws de afgelopen jaren gevolgd heeft, heeft vast ook meegekregen dat de container prijzen fors gestegen zijn in coronatijd. Dat is het gevolg van de hoge vraag en onvoldoende aanbod, maar ook van de staalprijzen en het arbeidsloon in China, waar het gros van de zeecontainers geproduceerd wordt. Deze moeten dan vervolgens ook nog naar Europa vervoerd worden per schip, en ook dat is kostbaar.

Wil je toch proberen te besparen op de aanschaf van een zeecontainer, dan kun je het beste een one-way container kopen . Deze is tijdens het transport van China naar Europa eenmalig al gebruikt om goederen te vervoeren. Een heel jong tweedehandsje dus. Als je als bedrijf goederen exporteert of importeert via zeevracht, dan zijn de afgelopen jaren een ware nachtmerrie geweest. Prijzen voor zowel zeetransport als de benodigde zeecontainers zijn tijdens de coronapandemie exponentieel gestegen. Voor een kleine 20ft container betaal je op de meeste plekken al een fortuin. Hoe heeft het zo kunnen lopen?

Het transporteren van containers

Niet alleen containers zelf zijn exponentieel in prijs gestegen. Ook de prijs voor het transport van een container over het water is alleen al ten opzichte van 2021 fors omhoog gegaan. Sluit je nu een jaarcontract af voor het vervoeren van een container per schip, dan betaal je minimaal tweeëneenhalf keer zo veel als een jaar geleden. Een gebrek aan capaciteit speelt daar een rol in, maar ook havencongestie en de tijdelijke sluiting van havens tijdens de coronapandemie. Dat leidt ertoe dat een container verschepen kosten oplevert die zo veel hoger zijn dat ze doorberekend moeten worden in de eigen prijzen. Dit draagt bij aan de notie dat heel veel dingen op het moment steeds duurder aan het worden zijn, van de Action tot in de supermarkt en het tuincentrum.

De rol van corona verder uitgelegd

De coronapandemie heeft een belangrijke rol gespeeld in het stijgen van de containerprijzen. Daar is een onbalans ontstaan in de productie van goederen en de vraag ernaar. Elk land hield er zijn eigen coronamaatregelen op na, waardoor landen op verschillende tijdstippen sloten en op wisselende momenten juist weer open gingen. Ook hebben rederijen in deze tijd gesneden in de transportcapaciteit op belangrijke routers. Het economisch herstel heeft vervolgens het herstel in het zeevervoer en de productie van zeecontainers ingehaald, waardoor er flinke schaarste is ontstaan. Dat heeft de prijzen fors omhoog gedreven. Aangezien er weinig alternatieven zijn voor zeevracht, zit er weinig anders op dan deze prijzen te betalen als men zaken wil blijven doen.

De enorm gestegen prijzen voor zeetransport worden dus gevoeld door zowel ondernemers als de consument. Die zal het gevoel hebben dat werkelijk alles bijna onbetaalbaar is geworden anno 2022. Voorlopig lijkt het einde van die trend helaas nog niet in zicht.