Aangeboden door: leaseauto.nl

Welke laadpaal voor thuis moet je kiezen?

Foto: pixabay

Onlangs kreeg ik mijn gloednieuwe Private Lease Elektrische Auto die ik voordelig met subsidie de komende jaren ga rijden. Het mooie aan Private Lease is dat leasemaatschappij bijna alles voor je regelt. Van financiering, onderhoud, verzekeringen tot de belastingen. Maar niet de laadpaal thuis. Die moet je zelf regelen.

Hoe en waar je jouw elektrische auto oplaadt is sterk afhankelijk van je woonsituatie. Als je geen eigen plek bij het huis hebt, dan ben je afhankelijk van publieke laadpalen in de buurt. Heb je een parkeerplek, dan ligt het voor de hand om je eigen laadplek in te richten.

Thuis laden is bijna altijd de voordeligste optie. Alleen gratis laden op bijvoorbeeld je werk is voordeliger. En thuis laden is natuurlijk heel comfortabel. Geen gezoek naar een vrije laadplek en altijd de zekerheid dat je ’s morgens vertrekt met een volle accu.

Nu krijg je bij het thuisladen weer te maken met keuzes. Dit begint bij de keuze tussen een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Een 3-faseaansluiting laadt sneller. Bijna alle nieuwe elektrische auto’s zijn geschikt voor een 3-faseaansluiting. Alleen de meeste meterkasten zijn standaard uitgevoerd met een 1-faseaansluiting. In dat geval moet de meterkast eerst ge-upgrade worden.

Je netbeheerder kan deze upgrade verzorgen voor zo’n € 250 tot € 300. Hierna betaal je tevens meer aan periodieke kosten. Houd er rekening mee dat je bij een overgang van 1 x 35 ampère naar 3 x 35 ampère enkele honderden euro’s per jaar meer betaalt aan vaste lasten.

Voordat je vastzit aan deze extra vaste kosten is het goed om te bedenken of de upgrade wel noodzakelijk is. Als je alleen maar korte ritjes maakt en de auto de hele nacht de tijd heeft om op te laden, dan is een 1-faseaansluiting veelal afdoende.

Heb je thuis alle tijd om te laden en wil je geen eigen laadpaal dan is opladen via een normaal stopcontact een optie. Houd dan wel rekening met lange laadtijden. Wil je sneller kunnen laden, dan ligt de keuze voor een laadpaal voor de hand.

De volgende keuze is of je gaat voor een laadpunt op een paal of een wallbox. Een wallbox aan de muur is veelal iets goedkoper omdat je dan geen paal nodig hebt. Los hiervan zijn het exact dezelfde installaties.

De kosten voor een kleine laadpaal starten vanaf zo’n € 750. Houd er tevens rekening me dat de installatiekosten ook nog eens zo’n € 750 bedragen.