Klassieke muziek en verhalen van gevangenisdorp Veenhuizen komen samen in festival. 'Uniek dat alles samenkomt op deze historische plek’

In Veenhuizen vindt vrijdag en zaterdag de derde editie plaats van het festival waarop klassieke muziek en de verhalen van het gevangenisdorp samenkomen. Het programma is samengesteld door de groep Fuse. De in Groningen geboren violiste Emma van der Schalie vertelt.

Na twee jaar is festival Veenhuizen weer terug. In 2019 trad het Margaretha Consort op met de Boheemse Bruiloft.

Na twee jaar is festival Veenhuizen weer terug. In 2019 trad het Margaretha Consort op met de Boheemse Bruiloft. JASPAR MOULIJN

Een droom die uit is gekomen. Zo omschrijft Emma van der Schalie (1987) het verzoek dat Fuse van het festivalbestuur ontving om de programmering te verzorgen. ,,Heel bijzonder om dit te mogen doen. En grappig genoeg wilden we altijd al graag eens tijdens een festival een podium bieden aan al die muzikanten, dansers en dichters die we de afgelopen tien jaar hebben leren kennen. Nu werd het ons in de schoot geworpen.”

35 optredens van klassiek tot poëzie

Het balboekje werd erbij gehaald en zo is een divers programma met 35 optredens samengesteld dat het stempel van Fuse heeft meegekregen. Van klassieke muziek, jazz en wereldse volksmuziek tot dans en poëzie. ,,Een enorme hoop werk en een logistieke klus om er een interessant blokkenschema van te maken, maar we zijn trots en blij met het resultaat. Het is ook uniek dat alles samenkomt op deze historische plek die sinds kort de status werelderfgoed heeft en waar bezoekers zich kunnen onderdompelen in de geschiedenis, muziek en verhalen. En het is natuurlijk mooi dat het in deze tijd weer lukt een festival te organiseren.”

Het contact met Fuse werd twee jaar geleden gelegd door toenmalig programmeur Jan Van den Bossche toen violiste Julia Philippens met Xavi Torres in Veenhuizen speelde. Het duo treedt ook nu weer op, zoals alle zes leden van Fuse (dat vrijdagavond aftrapt in de Grote Kerk) zaterdag los van elkaar optreden tijdens het festival. En ieder lid heeft ook een eigen inbreng. ,,Zo heb ik de uit Syrië gevluchte en ongelooflijk talentvolle zusjes Jawa en Shawa Manla aangedragen.” Het duo speelt met de snaarinstrumenten ud en qanûn klassieke en moderne Syrische, Arabische en Turkse muziek.

Avontuurlijk klassiek


Door de dertigers van Fuse het programma te laten verzorgen, kiest Festival Veenhuizen nadrukkelijk voor een avontuurlijke benadering van klassieke muziek. Het zestal, in 2012 mede opgericht door Van der Schalie toen ze studeerden aan het Amsterdamse conservatorium, profileert zich immers met een frisse kijk op de zaak. Zo wordt er staand en uit het hoofd gespeeld, zonder bladmuziek. En er is ruimte voor improvisatie en nieuwe arrangementen.



,,Wij willen op een nieuwe manier oude muziek brengen. Toen we begonnen waren we een van de eersten en werden we beschouwd als buitenbeentjes. Er werd op ons neergekeken, maar we geloven erin dat we deze muziek op een hoogwaardige manier kunnen spelen zonder in muzikale hokjes te denken. We willen bewijzen dat het ook op onze manier kan.” Van der Schalie erkent dat Fuse veel te danken heeft aan de rol van huisband in het televisieprogramma Podium Witteman . ,,Dat is echt een springplank voor ons geweest.”

De violiste heeft de indruk dat Fuse wel iets op gang heeft gebracht. ,,Onze aanpak past ook bij deze tijd waarin we opgroeien met een wereld aan muziek onder de muisknop. We hopen iets toe te voegen aan wat er al is en het is beslist geen afzetten tegen. Conservatie is ook prachtig, maar we moeten uit de kramp dat klassieke muziek een heiligdom is. Er zijn meer kleuren op een palet.”

Veenhuizen in het DNA van Suzanna Jansen

Iemand die onlosmakelijk met het dorp is verbonden, is Suzanna Jansen, de schrijfster van Het Pauperparadijs . ,,Veenhuizen zit bij haar in het DNA en ze weet het ook nog eens op een boeiende manier over te brengen.” Dit keer doet ze dat op de plek waar ooit het Derde Gesticht stond met Cato en de Eik ; een muzikale voorstelling voor alle leeftijden over de geschiedenis van de weeskinderen. Jansen wordt bijgestaan door de internationaal vermaarde Groningse klarinettiste Gerbrich Meijer.

Ter voorbereiding op de programmering van het festival was Fuse vorig jaar al een paar dagen op bezoek in het dorp. De editie van 2020 kon niet doorgaan vanwege de pandemie, maar het toen al vormgegeven programma kon grotendeels worden meegenomen naar dit jaar. Het festivalbestuur heeft al de intentie uitgesproken Fuse ook de komende jaren de programmering te laten verzorgen.

Rineke Marwitz, voorzitter van de organiserende stichting, zet in op een laagdrempelig festival waar klassiek opgeleide jonge musici een podium krijgen om een eigentijdse interpretatie te geven. Ze is blij dat het festival nu dankzij het kleinschalige karakter door kan gaan, al spreekt ze liever van een intiem festival waar kleine ensembles op korte afstand van het publiek optreden. ,,En ik hoop echt dat de mensen het aandurven te komen, wij houden ons aan alle maatregelen en zorgen ervoor dat alles coronaproof verloopt.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu