De beste folkzangeres van Nederland komt uit Groningen, maar ze is vooral populair in Engeland. Het nieuwe album van Linde Nijland sluit daarom af met een 'poppy' nummer om meer airplay te krijgen

Ten Years is het nieuwe album van de Groningse folkzangeres Linde Nijland. Huisgemaakt in Nieuwe Statenzijl met haar partner, multi-instrumentalist Bert Ridderbos, werd het een persoonlijke plaat. Door muziekblad OOR omschreven als ‘de juiste plaat voor het juiste moment, een stem om in een hectische tijd bij zinnen te komen’.

 Eigen nummers, covers of traditionals: folkzangeres Linde Nijland zingt het met evenveel liefde.

Eigen nummers, covers of traditionals: folkzangeres Linde Nijland zingt het met evenveel liefde. foto bert ridderbos

Thuis aan De Dollard, in het uiterste hoekje van Nederland, maakte zangeres Linde Nijland in het oog van een wereldwijde pandemie haar nieuwe cd. In de huiskamer opgenomen en gemixt door Nijland en Ridderbos. Bijdragen van de Engelse folkzangeres Kirsty McGee en de drumpartijen van Gilbert Terpstra uit Leeuwarden, kwamen digitaal binnen. ,,Er kan zoveel tegenwoordig.’’ Als een van de laatste liedjes werd The Island geschreven. ,,Dat eiland staat voor ons huis, een rustpunt in een chaotische, soms bedreigende buitenwereld, maar het is ook een veilige plek in jezelf.’’

De status van Linde Nijland als folkzangeres is niet te onderschatten. Het Nederlandse popmagazine Heaven noemde deze autodidact met een heldere sopraanstem, naar aanleiding van het verschijnen van I am here (2014), ‘de beste folkzangeres van Nederland’. Nijland vertelt dat ze als kind al zuiver kon zingen en niet bang was om zich op die manier te uiten. ,,Ik had vaak de grote zangrollen in musicals op school. Op mijn vijftiende nam ik gitaarles en zodra ik een paar akkoorden kende schreef mijn eerste liedje. Mijn gitaarleraar herkende mijn talent en stimuleerde mij om daar wat mee te doen. Een paar jaar later kwam dat met Ygdrassil (folkduo met Annemarieke Coenders, red.) in een stroomversnelling.’’

Teksten zijn belangrijk

Gevraagd naar het thema, als dat er al is, van haar nieuwe plaat, denkt Nijland hardop na. ,,Tien jaar staat voor een periode in mijn leven. Mijn werk ontstaat intuïtief, zonder vooropgezet plan. Nu het klaar is kan ik zeggen dat het een heel persoonlijke plaat is. Met als overstijgend, wellicht universeel thema echtheid tegenover onechtheid.’’

Ze schrijft naar eigen zeggen vlot, melodie en tekst zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. ,,Teksten zijn belangrijk, daarom zing ik ook graag in Groot-Brittannië, waar luisteraars meer tekstgericht zijn.’’ Nijland praat er liever niet te veel over. ,,Mijn teksten zijn beeldend, hopelijk geef ik mensen ruimte om er een eigen gevoel bij te krijgen. Zingen is mijn manier om mij met de wereld te verbinden. Ik vind het belangrijk dat mijn muziek mensen raakt.’’

Kwetsbaar

Op Ten Years staan tien eigen nummers, een cover en een traditional. ,,Voor mij is er geen verschil tussen het brengen van eigen werk of dat van anderen; ik zing het met evenveel liefde. Eigen werk maakt wel kwetsbaarder, omdat ik in mijn schrijven indirect toch iets van mijzelf laat zien.’’

Of het een bestaand nummer is, een traditional zoals Tiny Sparrow , of een zelf geschreven lied: alles wat Linde Nijland zingt klinkt alsof het al jaren bestaat. Het zijn nieuwe liedjes met een oude ziel.

Flexibel en creatief

Tijdens het gedwongen isolement van het voorbije jaar onderhield Nijland het contact met haar publiek online. Ze heeft niet veel op met de moderne wereld, maar ziet op zulke momenten wel de voordelen van digitale gemeenschappen. Om het album te promoten wordt het slotnummer van de plaat, This Old World , op single uitgebracht. ,,Eigenlijk is het op deze plaat een beetje een atypisch nummer’’, zegt Nijland, ,,meer pop dan folk. Een manier om meer airplay te krijgen. Want in Nederland zijn de liefhebbers van folk een trouwe, maar kleine schare. Niet dat ik klaag, want met Duitsland en Engeland hebben we een breed draagvlak.’’

Nijland en Ridderbos plaatsen zichzelf aan de rand van Nederland bewust buiten het woelen van de wereld en proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Hun grote wens is dat ze weer kunnen optreden voor publiek. ,,Wij lijden niet onder de lockdown. Wij staan flexibel en creatief in het leven; wij kunnen ons aanpassen en nieuwe wegen zoeken als de tijd daarom vraagt. Maar we kijken uit naar het moment dat we dat weer echt vrij kunnen doen. Weer kunnen reizen, optreden en het contact met ons publiek te onderhouden. Dat is onze manier van leven’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu