Aria's in Hoog Hammen? Bach op een scheepswerf? Een jack russel die kauwend op een strootje naar muziek luistert? Op festival Roeg Klassiek kan het

Het nieuwe festival Roeg Klassiek combineert de natuur van ’t Roegwold met klassieke muziek op ruige locaties. Een schot in de roos.

Het Haydn Jeugd Strijkorkest trad 's ochtends twee keer op in de scheepswerf van Woudbloem. 's Middags speelde Bram van Sambeek daar.

Het Haydn Jeugd Strijkorkest trad 's ochtends twee keer op in de scheepswerf van Woudbloem. 's Middags speelde Bram van Sambeek daar. Foto: Wilco van der Laan

Zondagmiddag, half vier. Een kudde Hereford-runderen staat bewegingloos in een waterplas, ergens tussen Schaaphok en Woudbloem. De witte koppen lichten op in de zon. Om de koeien heen strekt het verwilderde land van ’t Roegwold zich uit, onder een hemel die vandaag voortdurend van kleur verschiet: eerst blauw, dan wit, dan grijs – en nu weer blauw, met witte wolken. Welkom op festival Roeg Klassiek.

Bram van Sambeek speelt Bach en Metallica

De weg voert naar De Woudbloem Marine Service, de laatste concertlocatie van vandaag. Fagottist Bram van Sambeek speelt in de grote hal van de scheepswerf suites van Bach en thrashmetal van Metallica. ,,De organisatie vroeg me een programma samen te stellen met een ruig randje”, vertelt hij. ,,Vandaar Metallica. Bach is alleen ruig voor mij, want er is bijna geen gelegenheid om adem te halen. Dus laat u niet afleiden door mijn gepuf en gezweet.”

Het valt heel erg mee. Van Sambeek, geboren en getogen in Groningen en inmiddels een wereldster op de fagot, speelt magistraal. Hij heeft er zin in. ,,Dit is een van mijn best bezochte publieke optredens in twee jaar”, vertelt hij de 75 bezoekers. De hal, met op de achtergrond twee schepen, klinkt opmerkelijk goed. Eerder op de dag, toen het Haydn Jeugd Strijkorkest hier speelde, werd de vergelijking met een kerk gemaakt. Begrijpelijk, qua akoestiek. Hier mogen vaker concerten plaatsvinden.

Karin Strobos doet een radslag in Hoog Hammen

Het was de zoveelste ontdekking op een prachtige dag die begon in Denemarken. Daar kon de auto gestald worden bij een boerderij en begon de ontdekkingstocht op de fiets. Met onmiddellijk fraaie natuurbeelden: zonnebloemen langs het Dannemeer, overal vogels, lama’s in Luddeweer en kronkelende weggetjes door het Groningse land. Het zonnige begin voerde naar de schuur van Hoog Hammen waar mezzosopraan Karin Strobos zondag twee keer optrad, begeleid door haar vaste pianiste Else Sterk.

,,Vroeger had ik schuurfeesten en werd ik dronken op dit soort locaties”, vertelde Strobos, die afkomstig is uit Winsum. Ze zette een perfecte show neer in de bouwvallige, open schuur, die faam verwierf door de tv-serie Hollands Hoop . Gezeten op strobalen luisterden we naar heerlijke liederen van Brahms, Debussy en De Falla en ‘een blokje opera’. Na een hartverscheurende aria uit Gershwins Porgy and Bess , besloot ze met een vrolijke aria van Rossini, inclusief radslag.

De eerste editie van festival Roeg Klassiek kende acht verschillende optredens op vier locaties in en om natuurgebied ’t Roegwold in Midden-Groningen. Alle artiesten traden twee keer op. Om de 300 bezoekers van het uitverkochte festival gelijkmatig te verspreiden, moest elke bezoeker vooraf een van de vier opgestelde routes uitkiezen. In tijden van corona bleek dat een prima formule, die als bijkomend voordeel heeft dat er op de dag zelf geen ruimte meer is voor twijfel.

‘Ik wist helemaal niet dat dit bestond’

Na Hoog Hammen voerde onze route naar een tent bij het Knuppelpad, aan de boorden van het Dannemeer. Daar kon NNO-violist Sergei Bolotny zijn virtuositeit laten zien in acht van de hondsmoeilijke capriccio’s van Paganini. Wiebe Pietersma, oud-hoornist van het NNO, heeft er een verhaal bij geschreven, waaruit hij tussendoor delen voordroeg. Onder de toehoorders bevond zich een jackrussellterriër die, kauwend op een strohalm, aandachtig luisterde, terwijl de eerste regen van de dag op het tentdoek neerdaalde.

De fietstocht voerde daarna door het hart van ’t Roegwold naar de Fraeylemaborg. Een rij fietsers ploegde welgemoed over het smalle paadje langs het Dannemeer, begeleid door een concert van gakkende ganzen. ,,Wat is het mooi hier”, merkte een van hen op. Haar reisgenoot kon niet anders dan instemmen. ,,Prachtig, ik wist helemaal niet dat dit bestond.” Dat is een van de redenen waarom dit nieuwe festival is opgezet: nieuw publiek dat kennismaakt met nieuwe natuur, gelokt door oude klanken. Het is een schot in de roos.

In de tuin van de Fraeylemaborg in Slochteren trekt het optreden van de slagwerkers van Percossa even later veel extra publiek. Aan de randen van het met linten afgezette festivalplekje nemen nieuwsgierige borgbezoekers een kijkje. ,,Daar hadden we al op gerekend”, vertelt Marleen Godlieb, die Roeg Klassiek bedacht. ,,Daarom hebben we hier vandaag wat laagdrempeliger acts staan.” De vier mannen van Percossa gebruiken de extra handen in het publiek dankbaar als slaginstrument in hun weergaloze show.

Meer cultuur? Het complete aanbod vind je hier . Of laat je bijpraten via onze cultuurnieuwsbrief .

Bram van Sambeek in Rolde

Bram van Sambeek speelt volgende zondag 19 september twee keer in de Jacobuskerk van Rolde. Zie rolderconcerten.nl.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
muziek
menu