Digitale zuil maakt op de Grote Markt 'coronaproof' reclame voor Eurosonic Noorderslag

De reclamezuil voor Eurosonic Noorderslag op de Grote Markt. Foto: DVHN

Wat? Toch schermen op de Groningse Grote Markt om daar optredens van Eurosonic Noorderslag op te projecteren? Nee dus, dat niet.

Zulk beeld en geluid zou immers publiek trekken en dat met toevallige voorbijgangers laten samenklonteren. Ongewenst in coronatijd. Toch is deze carré aan beeldschermen daar wel degelijk neergepoot door het popfestival, dat tot en met zaterdag duurt. De schermen vertonen, zoals bedoeld niet al te opwindend, beelden van de ‘newsroom’, waarin dagelijks door kenners de traditionele maar dit jaar digitaal uitgevoerde muziekconferentie van het festival wordt geanalyseerd.

Een ‘stomme’ uiting

Onder die projecties zit verder geen geluid. Want dan zouden die commentaren toch weer mensen kunnen doen stilstaan. De opstelling is bedoeld om het publiek er op te wijzen dat er wel degelijk wat gebeurt, dat Eurosonic Noorderslag doorgaat, alleen verre van gewoon. Een stille, vierkantige reclamezuil van en voor het festival dus.

Het is een ‘stomme’ vorm van aandacht, en juist daardoor symbolisch: er gebeurt niks in de stad, en toch gebeurt er wat, tot ver daarbuiten. Niet in de zalen, maar in de huiskamers in heel Europa, vanuit Groningen via IJsland tot in Moldavië. Laptops, iPads en mobieltjes paraat, want de vooraf opgenomen, 189 digitale optredens van Eurosonic Noorderslag zijn dagelijks van 20.00 uur tot rond 23.00 uur (woensdag, donderdag, vrijdag) of 23.30 uur (zaterdag) te zien op deze festivalsite . En ook te horen. Dan wel geluid dus.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Groningen
Festivals
menu