Drie avonden lang ‘met je oren flapperen’ bij de finale van het Prinses Christina Concours (en een prachtig verhaal van violiste Anna Maring uit Groningen)

Wie van klassieke muziek houdt en niks te doen heeft, kan terecht op het YouTube-kanaal van het Prinses Christina Concours.

Ensemble Fier tijdens de finale van het Prinses Christina Concours.

Ensemble Fier tijdens de finale van het Prinses Christina Concours. Foto: DvhN

Daar zijn nu, opgesplitst in drie uitzendingen van ruim een uur, alle 17 finalisten van het muziekconcours voor klassiek talent te bewonderen. Zaterdagavond om 20.00 uur worden via hetzelfde kanaal de prijswinnaars bekendgemaakt.

Het heeft zo zijn voordelen, zo’n online editie van het concours . De beelden zijn fraai (onder meer dankzij zwevende camera’s), de geluidskwaliteit is goed en je kunt nog beter constateren dat een bastuba niet te vergelijken is met een pianist en een marimba niet met een vocaal ensemble. De jury staat zoals elk jaar voor een onmogelijke opgave. Het grootste voordeel: je kunt de optredens rustig terugkijken.

Twee finalisten uit het Noorden

Maar het heeft ook iets raars. Het PCC begon afgelopen woensdagavond om 20.00 uur met de eerste uitzending, donderdagavond volgde de tweede en vrijdagavond de derde. Voor de spanningsopbouw, zullen we maar zeggen. Het deed denken aan vroeger, toen je avond na avond live naar het Koningin Elisabethconcours kon kijken op de Belg. In dit geval was het wel enigszins misleidend, want alle optredens zijn al op 10 april vastgelegd.

Stemmen kon ook, na elke avond. Er worden drie publieksprijzen uitgereikt, voor elke avond eentje. Het Noorden leverde dit jaar twee finalisten die in de eerste uitzending te zien zijn: violiste Anna Maring (18) uit Groningen en Ensemble Fier, bestaande uit vier zangstudenten: mezzosopraan Sophia Faltas (19, uit Den Haag), countertenor Wilko Koekoek (20, uit Groningen), tenor Twan van der Wolde (19, uit Roden) en bariton Jitze van der Land (21, uit Groningen).

Een sterrenhemel in een kistje

Of zij een prijs gaan winnen is afwachten, want het niveau was, zoals juryvoorzitter Francis van Broekhuizen opmerkte in een van de interviewtjes tussendoor, in doorsnee ‘belachelijk hoog’. ,,Ik zat bij elke kandidaat met mijn oren te flapperen”, vertelde ze.

Anna Maring verdient in elk geval de creativiteitsprijs. De deelnemers was gevraagd om objecten mee te nemen die aansloten bij de muziek die ze speelden. De meesten kwamen met een schilderij aanzetten, maar Maring had een prachtig oud kistje meegenomen met een sterrenhemel in de deksel. Dat kistje staat voor haar symbool voor het stuk van Ysaÿe dat ze speelde. Ze vertelde er een prachtig, ontroerend verhaal bij. Kijk zelf maar terug, het is de moeite waard.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Cultuur
muziek
Groningen
menu