Is 'Jungle Cruise' een nieuwe goudmijn voor Disney? | recensie ★★★☆☆

Met ‘Jungle Cruise’ hebben de Walt Disney Studio’s mogelijk een nieuwe goudmijn gevonden.

Dwayne Johnson en Emily Blunt op Jungle Cruise.

Dwayne Johnson en Emily Blunt op Jungle Cruise. Foto: Frank Masi

Vierenhalf miljard dollar harkten de Pirates of the Caribbean -films tussen 2003 en 2017 bijeen. Maar door alle privé-sores rond hoofdrolspeler Johnny Depp lijken de avonturen over kapitein Jack Sparrow op hun laatste benen te lopen.

Dus moeten de Walt Disney Studio’s op zoek naar een nieuwe melkkoe. Dat zou wel eens Jungle Cruise kunnen worden, net als Pirates een verfilming van een pretparkattractie uit Disneyland.

Het is 1916 en vanuit Londen vertrekt medisch wetenschapper Lily Houghton (Emily Blunt) naar de Amazone. Daar wil zij de Tranen van de Maan vinden, een mystieke boom met geneeskrachtige bladeren. Eenmaal daar huurt zij Frank Wolff (Dwayne Johnson) in, de bonkige kapitein van een rivierboot die haar naar dit wereldwonder moet varen. Al snel krijgen zij prins Joachim achter zich aan, een aristocratische officier die met de magische boom alle Duitse oorlogsgewonden aan het front in Frankrijk wil genezen.

Wat volgt is een slimme kruising tussen Indiana Jones en Romancing the stone , overgoten met het avontuurlijke sausje waar Disney patent op heeft. Er zijn charismatische sterren, actiescènes vol slapstick en exotische locaties waar wilde beesten loeren. Bovendien is de schurk van dienst een adequate en gaat Disney met de tijd mee door Houghtons meereizende broer uit de kast te laten komen.

Wanneer halverwege enkele gesneuvelde conquistadores uit de zestiende eeuw tot leven worden gewekt, lijkt het even alsof de filmstudio afgedankte zeeroverzombies uit de Pirates of the Caribbean -reeks heeft gerecycled. Maar verder biedt dit vlotte spektakel uitstekend zomers popcornvermaak. Het zou zomaar kunnen dat met Jungle Cruise een nieuwe goudmijn is aangeboord.

Film: Jungle Cruise. Regie: Jaume Collet-Serra. Met: Dwayne Johnson, Emily Blunt, Jack Whitehall. Zaal: DNK, Assen; Bios Drachten; Kinepolis Emmen; Kinepolis en Pathé, Groningen; Bios, Heerenveen; Vue Hoogeveen; Vue Hoogezand; Astra, Klazienaveen; Tivoli, Leeuwarden; Luxor, Meppel; Cine Sneek; Luxor, Steenwijk.