MuseumTV filmt in Groningen: hopen op een beetje meer museumbezoek

Nico Rookmaker wordt in de kruidentuin van Museum Klooster Ter Apel gefilmd door MuseumTV. Foto: DvhN

MuseumTV is neergestreken in de provincie Groningen. Doel: kleine musea aan een groter publiek helpen middels een minidocumentaire.

Of Nico Rookmaker wil doen alsof hij aan het wieden is, luidt de vraag. Dat wil de coördinator van de vrijwilligers van de kruidentuin van Museum Klooster Ter Apel wel. Wieden kan nooit kwaad. Dus hij buigt zich over de borders en grijpt wat tussen het perfect onderhouden groen. ,,Graag ook nog even op die plek" , zegt de cameraman. ,,Dan heb ik het wel."

Voor kleine musea

MuseumTV reist momenteel door de provincie Groningen om opnamen te maken voor minidocumentaires waarmee kleine musea een groter publiek kunnen bereiken. Onder meer Het Behouden Blik in Uithuizermeeden werd al bezocht, net als het Abel Tasman Museum in Lutjegast en de Fraeylemaborg in Slochteren. Ook Museum De Oude Wolden in Bellingwolde staat nog op het programma.

De aanpak is steeds dezelfde, vertelt producent Daniël Everts. ,,We vragen musea eerst of ze behoefte hebben aan een minidocumentaire. Vervolgens proberen we de financiering rond te krijgen. Dan gaan we in gesprek over wat er gefilmd moet worden en maken we een script. En dan filmen maar. Het is onze missie om alle musea in Nederland te pakken."

Meer dan Duitsers en kinderen

Vorig jaar bezocht MuseumTV de provincie Drenthe waar in relatief korte tijd vijftien minidocumentaires werden gemaakt. Die werden online gezet en voor eigen gebruik aangeboden aan de gefilmde musea. Toen directeur Margriet van Klinken van Museum Klooster Ter Apel enthousiaste verhalen over de film van Collectie Brands in Nieuw-Dordrecht hoorde, besloot ze haar museum kandidaat te stellen.

,,Ik denk dat we hiermee een andere doelgroep kunnen bereiken", vertelt Van Klinken. ,,Normaal wordt ons museum bezocht door erfgoedtoeristen, door mensen met belangstelling voor religie, door groepen die met busreizen uit Duitsland komen en door schoolkinderen uit Drenthe en Groningen. Bij het publiek dat zich informeert via internet, via YouTube en sociale media, zijn wij minder bekend."

11 miljoen impressies

Van Klinken heeft niet de illusie dat de samenwerking met MuseumTV tot een stormloop zal leiden. ,,Met ongeveer 30.000 bezoekers per jaar is Klooster Ter Apel naar verhouding een groot museum in deze regio. Maximaal kunnen we 40.000 bezoekers per jaar hebben. Als we daar overheen gaan, wordt het te druk. Wij zijn een plek die het moet hebben van de stilte. Daar komen de mensen voor."

MuseumTV heeft in 2018 11 miljoen impressies gecreëerd. Dit betekent dat er 11 miljoen keer geklikt is op een filmpje van MuseumTV. ,,Dat is een groot bereik en betekent voor de musea dat hun online zichtbaarheid succesvol wordt vergroot," zegt producent Everts.

Zoveel mogelijk mensen bereiken

,,We weten dat 86 procent van onze kijkers de minidocumentaires van circa 10 minuten helemaal uitkijkt. Dat is een hoog percentage: de geïnteresseerde kijker is en blijft geboeid door de storytelling in de video. Onze strategie is erop gericht om via zoveel mogelijk kanalen zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat doen we onder meer via social media, via het plaatsen van de films op allerlei platforms en op de site van MuseumTV en die van de musea zelf."

Publieksaantallen zijn belangrijk, toch hoopt Van Klinken vooral op meer naamsbekendheid. ,,Want we zijn er in eerste instantie voor het behoud en beheer van de museumcollectie. Natuurlijk willen we iets tonen. Maar daar begint het niet mee. Het begint met behoud en beheer. En onderzoek. Daar heb je een conservator voor nodig. Wij hebben die, gelukkig. Dat kunnen niet alle musea zeggen."

De Groninger minidocumentaires komen in augustus online via museumtv.nl



Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu