Kunstenares Lydia Wierenga opent nieuwe projectruimte in Groningen

Kunstenares Lydia Wierenga opende onlangs een nieuwe expositieruimte in Groningen: Off Hook in kunstbroedplaats Het Paleis aan de Bloemsingel. De eerste exposant is Erris Huigens, die met de tentoonstelling ‘Deconstructie’ verwijst naar de aardbevingen.

Lydia Wierenga: ,,Het is géén galerie. Dat associeer ik met handel en geld verdienen.’’

Lydia Wierenga: ,,Het is géén galerie. Dat associeer ik met handel en geld verdienen.’’ Foto: Nienke Maat

,,Groningen kon er wel een expositieplek bij hebben, helemaal op het gebied van hedendaagse kunst’’, verklaart Lydia Wierenga haar stap om een tentoonstellingsruimte te beginnen.

Ze liep al langer met het plan rond. Begin dit jaar kwam er in de culturele hot spot Het Paleis een atelierruimte vrij, waar eerder de galerie Studio H200 zat. De corona-omstandigheden deden Wierenga nog even twijfelen. ,,Maar ik dacht: ik ga het gewoon proberen.’’

Er klinkt bescheidenheid in door, en tegelijk ook zelfverzekerdheid. De kunstenares uit Ten Boer weet goed wat ze wil. Of beter - wat ze níet wil: ,,Het is géén galerie. Dat associeer ik met handel en geld verdienen. Er is hier wel kunst te koop, maar ik hoef geen winst te maken. En subsidie wil ik ook niet; dat is ook heel ingewikkeld om aan te vragen. Ik denk dat ik op mijn manier wel uit de kosten kom.’’

Maar is dit dan niet haar eigen atelier, waar ze nu andere kunstenaars laat exposeren? ,,Nee, in Ten Boer heb ik samen met mijn partner een boerderij. Daar heb ik al een grote atelierruimte. Off Hook is een soort kunstenaarsinitiatief. Zoiets wordt vaak gerund door meerdere kunstenaars. En nu dan door één. Ik wil kunstenaars graag een podium geven. En dat kan hier.’’

Een kunstenaar kan hier overnachten en in alle rust zijn tentoonstelling inrichten

Wierenga heeft blijkbaar een genereuze levenshouding, die graag voor anderen faciliteert. Ze vertelt dat Peergroup enkele jaren geleden een locatie zocht voor de theatervoorstelling Maalkop , over een jonge boer die zijn boerderij kwijtraakt en een gesprek aangaat met een koe. Toen ze daarvan hoorde, bood Wierenga spontaan de eigen boerderij aan.

Ook in Off Hook stelt ze faciliteiten beschikbaar. ,,Er is hier een bed, een keukentje en sanitair. Een kunstenaar kan hier overnachten en in alle rust zijn tentoonstelling inrichten. Het is heerlijk om ’s ochtends op te staan, met een kop koffie de ruimte binnen te lopen en rustig nieuwe ideeën te bedenken.’’

En haar eigen kunst, komt die hier ook te hangen? ,,Nee. Misschien eens een keer in een groepstentoonstelling. Nou, mijn nieuwe boek ligt hier dan wel…’’ Die publicatie gaat over muurschilderingen. Dat begon in 2019 met het A4-project , waarbij ze in 50 huizen in heel Nederland op een hoek van een muur een zwart vlak schilderde, ter grootte van een A4-tje.

,,Het ene deel een vierkant, de rest om de hoek. Er zitten verwijzingen in naar bijvoorbeeld het Zwarte vierkant van Malevich, terwijl zo’n donker vlak van een afstandje ook een gat of een holte lijkt. Er zitten verschillende lagen in.’’

 

Kunst op de afmeting van een ansichtkaart

In corona-tijd kwam er via Instagram een vervolg: het A6-project. ,,Ik had contact met allerlei kunstenaars en vroeg hen om in hun eigen huis een zwart vlakje van A6-formaat aan te brengen. Er kwamen reacties van over de hele wereld. Iedereen zat thuis in lockdown en sommigen waren echt depressief. Maar velen fleurden weer op, omdat ze even gestimuleerd werden om te gaan schilderen, ook al was het iets kleins en was het voor iemand anders.

En A6 is ook de afmeting van een ansichtkaart. Ik zie het als een groet aan de wereld’’, vertelt Wierenga enthousiast. ,,Ik heb iedereen gevraagd er foto’s van op te sturen. Meer dan 200 van deze ‘ murals worldwide ’ zijn nu gebundeld in dit boekje. Je kunt het ook zien als variant op ‘ mail-art ’, waarbij kunstenaars elkaar post toesturen. Maar nu gaat het via Instagram.’’

Een lijn als markering en verbinding

Het werk van de eerste exposant in Off Hook, Erris Huigens uit Wageningen, sluit naadloos aan op de abstracte en minimalistische kunst van Wierenga. Huigens brengt bijvoorbeeld zwarte vlakken of lijnen aan op veelal verlaten industriële panden. Dat doet hij ook in Groningen.

,,Hij komt hier al twintig jaar. Je kunt zijn werk zien als een soort tag die hij op zo’n gebouw achterlaat, net als in graffiti. In die gebouwen treft Huigens vaak aardbevingsschade aan. Zo’n lijn is een markering en tegelijk ook een verbinding. Door de context krijgt zijn werk extra lading.’’

Huigens vindt op die locaties materiaal als jute en plastic. Daar heeft hij zwarte objecten mee gemaakt voor de tentoonstelling in Off Hook. ,,Hij had van tevoren helemaal uitgedacht waar alles moest komen. Maar gedurende de dagen dat hij hier was, kwam hij toch tot andere inzichten.’’

Zo verplaatste hij een schuin, zwart object van de wand af, in de ruimte; nu leunt het scheef tegen de muur en krijg je een associatie met de balken, waarmee huizen in het aardbevingsgebied gestut worden.

We zouden bijna vergeten, dat Deconstructie deel uitmaakt van fotofestival Noorderlicht . Zijn er ook foto’s? ,,Jazeker: Erris legt al zijn buitenkunstwerken vast. Die foto’s liggen hier ook.’’

Deconstructie van Erris Huigens is tot 2 oktober te zien in Off Hook, Bloemsingel 200, Groningen. Open: do-za 13-17.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu