La Tristura laat op Noorderzon in ’t klein zien hoe ’t in het groot goed kan komen met Spanje

De Spaanse formatie La tristura maakte eerder op Noorderzon indruk met Future Lovers. Nu is er Renaissance, een theatrale wedergeboorte die reflecteert op Spanjes geschiedenis en kwetsbare heden en die strijdt voor een stabiele goeie toekomst.

Dansscène in 'Renaissance' (Renacimiento), een voorstelling over hoe samen te werken.

Dansscène in 'Renaissance' (Renacimiento), een voorstelling over hoe samen te werken. La tristura

Celso Giménez en Violeta Gil, samen met Itsaso Arana het kloppend hart van La Tristura, permitteren zich een korte lunchpauze op het terras van het Grand Theatre. Van de voorstelling die ze straks binnen verder repeteren gaven ze in december op dezelfde plek een veelbelovende preview van een half uur.

Noodgedwongen kleiner dan het origineel

Renaissance (ofwel Renacimiento) is een fysiek verkleinde versie van de oerproductie die in juli in Madrid zijn première beleefde, na de heftige lockdown en voor de heringetreden corona-ellende. De huidige ‘verkleining’ is een aanpassing aan het nieuwe leven, waarin alles minder en kleiner is.

Madrid was een sensatie. ,,Het was enorm emotioneel”, zegt Gil. ,,Het was het allereerste stuk dat weer te zien was. Dat voelde je aan de atmosfeer.” Giménez: ,,Dat ging verder dan het stuk. Mensen mochten ervoor niets, alleen hun huis uit voor boodschappen.” Gil: ,,De sfeer die er hing gaf het stuk kracht, gaf ons kracht.”

‘Franco’ rukt weer op

Renaissance maakt je onderhuids bewust van de kwetsbare democratie die Spanje nog steeds is. Gil: ,,We waren de laatste vijftig jaar gewend aan wisselende regeringen van socialisten en conservatieven. Nu is ultrarechts heel groot geworden, met nostalgische gevoelens voor Franco. Ook lokaal. Grote mediaconcerns, waar het geld zit, laat dat ultrarechtse geluid stevig horen.”

Rechts populisme is niet voorbehouden aan alleen Spanje. Giménez: ,,Maar juist doordat wij nog maar zo’n korte democratische traditie kennen is onze situatie heel broos.” Waarop het duo kwijt wil dat Renaissance geen opgelegd pamflettistische voorstelling is. Gimenez: ,,Het is zinloos om er keihard in te gaan. Ik heb liever een reactie zoals we die in Madrid kregen van iemand die zichzelf rechts noemt: ‘Oké, ik ben rechts, maar dit was geen afrekening met mij, dit was goed theater’.”

Niet alleen juichend

Het is dan ook een samenleving in miniatuurvorm die we krijgen te zien, een voorstelling over moeten samenwerken om dingen voor elkaar te krijgen, moeten samenwerken om een goeie theaterproductie te kunnen maken, en ongezegd: om een land te laten functioneren. Met, zoals we in december al zagen, tot slot een vol energieke dans-act met danseressen van hier. Gil: ,,Maar niet zomaar energie in de zin van juichend en blij. Ook strijdbaar. Met symbolische klappen. Want er valt wat te bevechten.”

Niet alleen in Spanje. Maar daar net even iets harder.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Noorderzon
Theater
menu