Een voorstelling als een schitterend museumstuk, maar ook een warboel die je nergens raakt | recensie EXIT Macbeth ★★☆☆☆

Verbazing na de première van EXIT Macbeth van het NNT. Waarom dit, waarom zo? De productie had net zo goed het Groninger Museum in gekund. Visueel schitterend. Maar wat moet je met zo’n tekst, zo’n verhaal? Of nee, verhaal - een reeks aan expressionistische en surrealistische beelden en zinsconstructies.

Scène uit EXIT Macbeth, met links Sarah Janneh.

Scène uit EXIT Macbeth, met links Sarah Janneh. Foto: Jelmer Buitenga

Goed, we moeten de vrouw eindelijk eens echt serieus nemen, zowel als personage als in het echt, en we moeten afleren de natuur te verklooien. Die boodschap is wel herkenbaar, zoals de boodschap zelden ver weg is bij Duitse makers. De manier waarop een gier onder plastic soep wordt geblazen en het publiek erna achteloos mee wordt bewerkt, verbeeldt helder onze nonchalance jegens de natuur.

De heksen, het bos, de beesten en de Lady

Nieuws

menu