De culturele hoogtepunten van 2019 (afl. 10 van 17): Muziek

Guess who 2019.

In een tijd dat wereldwijd van alles in beweging is en niets meer lijkt wat het ooit was, is het prettig als recensenten alles op een rijtje hebben. Zij noemen in deze serie hun hoogtepunten van 2019 plus een tip voor het nieuwe jaar. Vandaag Jacob Haagsma

1. Festival Le Guess Who?, Utrecht

Als weinig andere festivals draait Le Guess Who? om muziek, om inhoud, om artistieke relevantie. Zo’n festival waar je nieuwsgierig naar toe gaat om er tevreden, verrijkt, verpletterd en eigenlijk nog nieuwsgieriger van terug te komen.

2. Meindert Talma: De Domela Passie

Zo ver als Le Guess Who? is het Leeuwarder festival Explore The North nog niet, nog lang niet zelfs, maar het is op de goede weg. En het bood plek aan de live-première van De Domela Passie , het aangrijpende en ambitieuze werkstuk van Meindert Talma over de grote sociale strijder Ferdinand Domela Nieuwenhuis. De cd-versie, met bijbehorend boekwerk, is ook al zo fraai.

3. Billie Eilish - When We All Fall Asleep, Where Do We Go?

Ja, die plaat op zich was al een eigenwijs artistiek statement waarmee deze zeventienjarige respect afdwong, maar met haar optreden op Lowlands had ze definitief iedereen - pers, publiek, pubers, gerijpte volwassenen - aan haar voeten. Op datzelfde Lowlands werd de show verder grandioos gestolen door veteranenband New Order. Pop van meerdere generaties, voor meerdere generaties, door mekaar. Zoals dat hoort.

Tip

Festival Roadburn, Tilburg, 16 t/m 19 april. Van oorsprong bedoeld voor harde gitaren, maar intussen nauwelijks minder breed en net zo diep als het zielsverwante Le Guess Who? (waar Roadburn-baas Walter Hoeijmakers elk jaar wel ergens draait). Decibellen als manier om je binnenwereld eens flink op te schudden, ik kijk er al weer reikhalzend naar uit.

Volgende aflevering: De beste klassieke muziek van 2019 volgens Paul Herruer

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu