Oerol en Eurovisie Songfestival: dat zijn twee heel verschillende dingen, of niet? Televisiemaker en songfestivalkenner Cornald Maas kan het weten

Televisiemaker Cornald Maas is weer neergestreken op Terschelling, om de hele week Opium TV te maken over Oerol. Een heel contrast met het Eurovisie Songfestival. Of toch niet? Maas vergelijkt de twee evenementen.

Cornald Maas bij de opnames van Opium TV op Oerol. ,,De songfestivalbubbel klapt altijd als een fantastische zeepbel uit elkaar."

Cornald Maas bij de opnames van Opium TV op Oerol. ,,De songfestivalbubbel klapt altijd als een fantastische zeepbel uit elkaar." Foto: Neeke Smit

,,Iedereen begint meteen tegen me over het Songfestival, hier ook”, zegt, Cornald Maas, die zich elk jaar diepgaand met dat feest van glitter en glamour bemoeit. Iets heel anders dan Oerol, zou je zeggen, maar: ,,Ik vind Oerol altijd heel verbindend, en het Songfestival helemaal. Zeker dit jaar, omdat dat het eerste evenement was waar weer publiek bij kon, dat weer energie en vrolijkheid bracht. Sommige artiesten wilden het podium niet meer af. Maar dat publiek, dat wordt Oerol nu ontzegd. Die dynamiek die artiesten laat gloeien en gloriëren.”

Ahoy versus Terschelling

,,Ik hou zo veel van Terschelling! Van alle Waddeneilanden, maar vooral van Terschelling. Dat herbergt alles wat ik fijn vindt. Natuurschoon, en de geschiedenis, verhalen die kleven aan al die dorpskernen. De combinatie met Oerol is echt fenomenaal. Ik ken geen festival waar de natuur zo bijdraagt aan de kern, of aan het geluk, van een voorstelling. En, Ahoy, het was daar ontzagwekkend goed georganiseerd, qua logistiek. Zeker in coronatijd. De overeenkomst is dan het gastheerschap en de verbinding.”

Jeangu Macrooy op het Songfestival versus Jeangu Macrooy op Oerol

,,Hij had al eerder op Oerol opgetreden, en vorig jaar was hij een van mijn gasten in Opium TV . Dat was heel bijzonder hier, heel klein, bijna a capella in het kerkje van Midsland. Het Songfestival is het tegenovergestelde daarvan, groot groter grootst. Hij is natuurlijk niet hoog geëindigd, maar hij heeft in ieder geval zijn verhaal verteld: dat van diversiteit en inclusiviteit. Maar laat hem dan maar lekker zonder competitie gloriëren op Oerol. Veel heilzamer in the end .”

Jon Ola Sand, tot vorig jaar baas van het Songfestival, versus Oerol-oprichter Joop Mulder

,,Joop Mulder, echt, daar hoef ik niet eens over na te denken. De grondlegger, die ooit bedacht dat hij dit wilde maken en die ook weer op tijd de bakens heeft verzet, met Sense Of Place. Een concessieloze man, misschien weerbarstig, maar ik heb hem altijd heel aimabel gevonden. Als hij het gevoel had dat je ergens voor stond, dat je risico durfde nemen, dan zag hij je echt zitten. Zulke mensen heb je maar heel weinig. Sand was tien jaar de opperbaas van het Songfestival, maar niet, zoals Joop, de grondlegger van een nieuwe gedachte, van een festival dat zo zijn grenzen durft te verleggen.”

Siart Smit, Oeroldirecteur, versus Jan Smit

,,Ha! Die twee werelden liggen wel heel ver uit elkaar. Siart die met overgave en ook een flinke mate van zakelijke slimheid heel efficiënt dingen weet te regelen, en Jan Smit… Maar die heeft wel ten volle geprofiteerd van die jaren dat hij commentator was van het Songfestival, dat hij nu mocht presenteren. Siart is niet echt met zijn neus in de boter gevallen, want sinds zijn aantreden heeft hij twee festivals meegemaakt die niet doorgingen. En dat in een tijd dat de financiën niet bepaald over de Wadden golven. Hij heeft echt een klus te klaren, en dat doet hij met volharding.”

Songfestival-bubbel versus Oerol-bubbel

,,Dat was daar veel strenger dan hier, om corona. Hier voel ik me een stuk vrijer. Ik zat twee weken in die Songfestivalbubbel, toen anderhalve week thuis in Amsterdam en nu twee weken in deze bubbel, want zo zag ik dat altijd al. Ik vind dat een heel prettige overgang. Het verschil is dat de Songfestivalbubbel altijd als een fantastische zeepbel uit elkaar klapt, en dan is het ook niks meer. Bij Oerol is dat niet zo, dat zindert nog na. Omdat je echt aangeraakt wordt, omdat voorstellingen alsnog naar het vasteland komen, omdat je in contact bent met jonge makers die hun grenzen verleggen. Maar daarin maakt het Songfestival steeds meer een slag. De uitslag dit jaar vond ik fantastisch, dankzij televoting. Het publiek dus. Het verschil is wel de verjonging, die was bij het Songfestival gigantisch dit jaar. Dat zou ik Oerol ook gunnen. Niet omdat oudere mensen er niet toe doen, maar omdat veel van hier te zien valt ook voor jongere mensen interessant is.”

Hotel Schylge versus hotel New York

,,Ik kom hier al twaalf jaar, het voelt altijd als thuiskomen. De krant ligt klaar, ze maken dingen voor me klaar die niet op de kaart staan. Maar hotel New York is ook te gek. Rotterdam is mijn lievelingsstad, misschien wel meer dan Amsterdam, waar ik al heel lang woon. Ik vind Rotterdammers bijna ontroerend. Ze zijn wie ze zijn, en bijna nooit nukkig.”

Douwe Bob versus Duncan Laurence

,,Duncan was bij het Songfestival in alle opzichten in control . Bewonderenswaardig, voor een onervaren artiest. Zijn overwinning heeft wel naweeën gehad, paniekaanvallen en zo. Douwe Bob heeft zich, toen hij meedeed, goed in het gareel gehouden voor zijn doen. Niet drinken, niet te veel gekke dingen doen. Maar hij is, om dat cliché maar te gebruiken, zo rock-‘n-roll, het zou elk moment kunnen ontsporen bij hem. Toch was dat jaar met Douwe Bob misschien wel het allerleukste jaar dat ik heb meegemaakt op het Songfestival. Een vrolijk jaar, waarbij het ook nog eens over muziek ging.”

Songfestival versus Opium TV

,,Het songfestival is achter de rug. Ik ben best blij dat het weer vertrokken is, want het was best een kermis. Met veel mensen die het succes claimen terwijl ze nooit eerder blijk gaven van betrokkenheid. Dat is bij Oerol allemaal anders. Dus in the end is dat levensvatbaarder. Dit is al mijn dertiende jaar met Opium TV op Oerol, echt een wonder. Maar ik word ook heel veel wijzer hier. Er is echt veel talent dat hier een kans krijgt en dat laat ik graag zien. Dit jaar ga ik met schrijvers langs de projecten. Ik dacht: nu eens iets anders dan makers die vertellen dat ze niks kunnen doen in coronatijd. Schrijvers kunnen gewoon doorgaan. We hebben Arthur Japin, Hanna Bervoets, Connie Palmen, Saskia Noort en Mano Bouzamour, allemaal mensen die wel wat met theater hebben. We gebruiken de blik van de schrijver om naar theater te kijken.”

Opium TV, maandag tot en met vrijdag 19.25 uur, NPO2

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Oerol
menu