Wat moet je zien op de digitale editie van Oerol? Artistiek leider Kees Lesuis leidt ons over 'Het Imaginaire Eiland'

Het was de bedoeling niet, maar corona is nog niet weg en dus speelt Oerol zich opnieuw helemaal online af. Artistiek leider Kees Lesuis leidt ons over Het Imaginaire Eiland.

Kees Lesuis, artistiek leider van Oerol, op de Waddendijk bij Striep.

Kees Lesuis, artistiek leider van Oerol, op de Waddendijk bij Striep. Foto: Neeke Smit

,,We het er weer heel druk mee met zijn allen”, zegt Kees Lesuis. Geen wonder: publiek is niet welkom, maar er zijn makers genoeg op het eiland. Om te werken aan hun online-voorstelling of, in Oerol Lab-verband, aan producties voor de toekomst.

,,Er is ruimte voor onderzoek, voor nieuwe dingen”, zegt Lesuis. ,,Het publiek ziet een voorstelling pas als die klaar is, maar daar gaat een heel traject aan vooraf. Daar hebben we nu wel de tijd voor. Locaties bekijken, praten.”

Want het gaat om de vraag: ,,Hoe kunnen we het beste door? Wat voor plek heeft Oerol? We hebben van oudsher een functie als ontwikkelplek, als werkplaats. Maar laten we niet vergeten dat het echt ongelooflijk jammer is dat er dit jaar geen publiek bij kan. Want je hebt publiek nodig om de volgende stap te kunnen zetten. Dan wordt het echt.”

Het online-programma wordt dit jaar minder uitbundig dan vorig jaar. ,,We kregen terug dat dat best veel was. We dachten: we gaan een paar mooie dingen doen. Voorstellingen, talkshows, om iets van de energie hier naar buiten te brengen.”

,,Je moet even afscheid nemen van het idee van een festival, en dan krijg je gelijk inspiratie voor dingen die wel kunnen. Dat hebben we vorig jaar ontdekt: we kunnen snel iets verzinnen en dan: goed idee, gaan we doen!”

Wat niet inhoudt dat de grotere lijnen losgelaten worden. ,,Oerol is met een ontwikkeling bezig: hoe kunnen we de maatschappelijke onderwerpen nog steviger beetpakken, hoe kunnen we impact maken voor een leefbare toekomst. Grote woorden, maar wel wat we nastreven. Kunst kan ook schuren, en vragen oproepen. Maar dat staat wel in het grotere verhaal, van Oerol als werkplaats voor de toekomst.”

Voorstellingen streamen: het lijkt op zijn eind te lopen nu theaters weer voorzichtig de deuren openen, en Oerol volgend jaar toch hopelijk weer echt los mag. Maar er zitten interessante aspecten aan, vindt Lesuis.

,,Je bereikt mensen in Amerika, mensen die deur niet uit komen. En inhoudelijk kun je er ook wel wat over zeggen. Dat gaan we doen ook, op een klein professional-seminar online, vrijdag 18 juni. Want er zijn juist makers die juist daarin gedoken zijn, om nieuwe vormen te ontdekken. Hoe kun je internet gebruiken voor locatietheater, als een nieuwe locatie?”

Anders dan vorig jaar moet er nu voor Het Imaginaire Eiland wel betaald worden. Lesuis: ,,Cultuur is nu eenmaal niet gratis. Een klein beetje medeplichtigheid kan geen kwaad.”

Dit zijn de tips van artistiek leider Kees Lesuis:

Spuug van God , een productie van stichting Likeminds met rapper Willem de Bruin , is echt bedoeld als voorstelling met publiek. ,,Die wilden we per se doen, we zijn er al drie jaar mee bezig. Maar die voorstelling werkt niet zonder publiek. Willem spreekt ze echt aan, met zijn verhaal over racisme. Dus hebben we er voor de opnamen van de stream met dertig man omheen gezeten. Dat waren geen toeschouwers, dat waren figuranten.”

Nineties Productions heeft een eigen virtuele omgeving gebouwd, ,,Het is een plek waar je echt elkaar kunt ontmoeten, er is een bar waar je pizza’s kunt bestellen, dan komt er een brommertje langs. Er is ruimte om met elkaar te praten en daar kun je een voorstelling spelen. Die ruimte gebruiken we ook voor onze opening.”

Karlijn Kistemaker maakt hier het slotdeel, op film dan maar, van haar twaalfdelige theaterprogramma over Honderd jaar eenzaamheid , van de Colombiaanse schrijver Gabriel Garcia Marquez. Ze heeft een bijzondere band met dat boek, als erfgename van de vertaalrechten daarvan. ,,Ze is met dat boek verweven, van de royalties heeft ze haar studie kunnen betalen. In dat boek zit de absurditeit van het leven, van verhalen. Met die intentie is zij deze reeks voorstellingen gaan maken. Een Felliniaanse chaos van verhalen.”

Muziek is ook belangrijk in het Oerol-programma. Altijd al geweest, maar nu zet Oerol in op langduriger samenwerkingen, waarbij ook het Rotterdamse festival Motel Mozaique een rol speelt. S10 en Froukje hebben hun bijdragen aan Het Imaginaire Eiland op Terschelling al gefilmd (anders dan Merol, vorig jaar – die zat wel in het programma maar was helemaal niet op het eiland).

Een andere opvallende naam in dit muziekprogramma is Lisette Ma Neza , ook al in samenwerking met Motel Mozaique. Ma Neza, spoken-word-artieste en muzikante, neemt de komende week op in de studio van Hessel en Tess in Hoorn. ,,Het is een oude wens om ook in muziek, in dat hele proces van maken, de plek mee te laten klinken, en dat pakken we nu op. Ze is een zeer interessante maakster.”

Zwermers , uit Tilburg, had in normale tijden deel uitgemaakt van de pop-up-performances , het vervolg op het aloude straattheater (ooit groot op Oerol). ,,Een heel mooie performance op prachtige, waarbij ze constant van identiteit wisselen door andere kleren aan te trekken. Een heel bezwerende, hypnotiserende voorstelling, waarin ze steeds iets dichter bij komen, zich dan weer omkleden, een pose aannemen, het gaat maar door.” Deze voorstelling is wel degelijk live voor publiek te zien in het programma van , eind juni in De Harmonie in Leeuwarden.

Duo Berg&Bos , ooit ontstaan in het Atelier van Oerol, maakt een hoorspel, in vijf delen. Dat is onderdeel van Radio Oerol , elke dag van 9 tot 14 uur te beluisteren via Het Imaginaire Eiland: ,,een manier om de sfeer van wat hier gebeurt naar buiten te brengen.”


Het Imaginaire Eiland wordt vrijdagavond geopend en duurt tot en met 20 juni.

www.oerol.nl


Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Oerol
menu