Duda Paiva: vegetarisch-veganistisch poppentheater beroert de harten | recensie ★★★★☆

Er is een nieuw genre in het theater geboren: Compagnie Duda Paiva, makers van poppentheater, heeft het vegetarisch-veganistische kindertheater uitgevonden. In de 6+-voorstelling ‘Vergeten dieren en verloren zaken’, zondagmiddag in De Harmonie in Leeuwarden, wordt op magistrale wijze een lans gebroken voor een diervriendelijke en plantaardige leefstijl, met een brede en een tikje sardonische grijns.

Een dodo die de harten steelt

In ‘Vergeten dieren en verloren zaken’ spelen twee acteurs een vernuftig spel met schuimrubberen figuren, een dodo, een neushoorn, een Tasmaanse tijger en een vleesetende plant. Vooral de dodo moet het hart van menig jonge toeschouwer hebben gestolen. Het allerlaatste, lief-ukkelige exemplaar van het inmiddels uitgestorven dier wordt door ene mevrouw Ut zorgvuldig in een dierenwinkel bewaard.

Omdat ze de dieren liever koestert dan dat ze ze verkoopt (laat staan dat ze ze opeet!), heeft ze geen inkomsten en kan ze de huur niet betalen aan de griezelige, hebberige zakenvrouw madame Catarpillar, tevens wildvleeseter, die met een angstaanjagend Duits accent de wereld naar haar hand zet. Maar, zoals altijd, is er een oplossing.

Mevrouw Ut bedenkt, samen met de dodo, een slim plan waardoor de overconsumerende winkeleigenaar tot inkeer komt, en dat niet alleen; de koopgrage verhuurder van het winkelpand besluit voortaan plant-aardig en dier-vriendelijk door het leven te gaan.

Lief, klein kindertheater gecombineerd met grote maatschappelijke thema’s

Het is de makers van Duda Paiva gelukt om lief, klein kindertheater te combineren met de grote maatschappelijke thema’s. Wanneer de dodo plastic snoeppapiertjes opeet en bijna stikt, ligt de gedachte aan plastic soep en milieuvervuiling voor de hand. Echt ontroerend is het moment waarop de dodo een ei legt. Even denk je: zou het? Maar het blijkt om een ei-foon te gaan, waarmee je kunt bellen.

Zo hebben ouders en kinderen een hoogst vermakelijke middag en worden ze af en toe diep geraakt. Het belerende vingertje blijft achterwege; het poppenspel is oogstrelend en ontwapenend (een pratende brief, een kookboek met tanden), en actrice Harriët Stroet imponeert met haar diepe stem en zwaar aangezette spel waarmee ze het komische en het ernstige hand in hand laat gaan. Als ik in Hoogezand-Sappemeer zou wonen, zou ik het wel weten: deze voorstelling gaan zien, want het is de enige plek in het Noorden waar hij wordt herhaald.

#

Plaats: De Harmonie, Leeuwarden. Voorstelling: Vergeten dieren en verloren zaken. Door: Duda Paiva Company. Met: Cat Smits en Harriët Stroet. Belangstelling: 90 personen. Nog te zien: 21-11 in Hoogezand-Sappemeer.

Nieuws

Meest gelezen