Ooit woonde hij een jaar op een boerderij bij Dwingeloo. Tien feitjes over Boudewijn de Groot die je (misschien) nog niet weet

Boudewijn de Groot. Foto: NIELS WESTRA

Na een loopbaan van bijna zestig jaar stopt Boudewijn de Groot met optreden. Hoeveel weet jij van de zanger en tekstschrijver?

De Haarlemmer blijft wel Engelstalige teksten schrijven voor The Dashboard Danglers, de nieuwe Americana-band van Dutch Eagles-bassist Jaco van der Steen, waarbij ook Boudewijns zoon Marcel de Groot betrokken is.

Hieronder tien feitjes die je (misschien) nog niet over Boudewijn weet.

1. Zijn eerste liedjes klinken in een film van Lennaert Nijgh

Haarlem, 1963. Filmacademiestudent Lennaert Nijgh maakt Feestje Bouwen . Een tien minuten durende film, waarin Boudewijn de Groot de rol speelt van een jongen die zijn zinnen heeft gezet op een meisje met wie hij een feest wil bezoeken. Dat mislukt en de troubadour stort zich op het schrijven van twee liedjes: Kater en Bij het Raam . Het zijn Boudewijns eerste liedteksten, waarvoor hij inspiratie put uit het werk van Jaap Fischer en Jacques Brel.

Toevallig ziet NTS-nieuwslezer Ed Lautenslager de film en wijst platenmaatschappij Phonogram op het talent van Boudewijn de Groot. Die toont interesse en op 14 mei 1964 maakt de jonge zanger zijn eerste plaatopnames in de studio aan de Honingstraat in Hilversum.

Vanaf dat moment schrijft Lennaert zijn teksten. Met hem onderhoudt Boudewijn een artistieke knipperlichtrelatie die tot Nijghs dood in 2002 zal blijven bestaan. Ze groeien uit tot de Elton John en Bernie Taupin van de lage landen.

2. Boudewijn zingt eerst vooral covers - van Dylan tot Aznavour

In zijn beginjaren wisselt Nijgh eigen werk af met vaak vrij letterlijke vertalingen van liedjes van onder andere Bob Dylan ( Er Komen Andere Tijden ) en en Ray Davies van The Kinks ( Een Respectabel Man ). Een idee van producer Tony Vos om zo meer aandacht en voor Boudewijn te genereren.

Boudewijn is amper 21 jaar als hij begin 1966 met ‘Een Meisje Van Zestien’ (een vertaling van Aznavours chanson Une Enfant de Seize Ans ) zijn eerste hit scoort. Daarna breken De Groot en Nijgh als schrijversduo door met het militante Welterusten Meneer De President . Maar Boudewijn vindt zichzelf geen protestzanger. Verre van.

3. Het Land van Maas en Waal is geïnspireerd op Dylans Rainy Day Women #12 & 35

Als kind wordt Boudewijn voorgelezen uit Hatsji-Bratsji’s Toverballon , een kinderboek van Franz Karl Ginzkey uit 1904 waarin personage Pietje is ontvoerd door een boze tovenaar en in een ballon over het Land van Maas en Waal zweeft. Dat idee dropt hij bij Lennaert en die visualiseert het verhaal met een schilderij van Jeroen Bosch in gedachten.

Vervolgens gaat arrangeur Bert Paige met het liedje aan de slag, vol hoempapa, circus en carnaval. Samen maken ze Het Land van Maas en Waal tot Boudewijns eerste nummer 1-hit in de lente van 1967.

Boudewijn heeft ooit in een documentaire van de NCRV toegegeven dat het liedje geïnspireerd is op Bob Dylans Rainy Day Women #12 & 35 . Zelfs het spontane lachje adopteert hij, maar dat resulteert in een wat merkwaardige uithaal. Producer Tony Vos staat erop dat die lach erin blijft, tot groot ongenoegen van de zanger.

En voor wie het nog nooit is opgevallen: de muzikale gelijkenis tussen Het Land van Maas en Waal en het een half jaar later verschijnende Being for the Benefit of Mr. Kite van The Beatles (afkomstig van hun Sgt. Pepper -plaat) is frappant.

4. Er bestaat een Engelse versie van Het Land Van Maas En Waal

Twee jaar voordat hij met The Tower (en de single In Your Life ) ook in het Engels gaat zingen, doet De Groot in de zomer van 1967 al een poging om de Engelse markt te veroveren met The Land at Rainbow’s End .

Op de achterkant staat Beautiful Butterfly , de Engelse vertaling van Verdronken Vlinder. De single verschijnt onder de naam Baldwin, maar wordt geen succes en is tegenwoordig een zeldzaam plaatje.

5. Blizzards-gitarist Eelco Gelling speelt op het geflopte album Nacht En Ontij

En dan wil hij weer zelf teksten schrijven. Onder invloed van occulte, mystiek en geestverruimende middelen schrijft Boudewijn samen met filmacademievriend Lucien Duzee het verhaal van een heksenbijeenkomst. Dat staat centraal op zijn vierde album Nacht En Ontij (1969).

De plaat flopt gigantisch, maar is achteraf gezien zijn tijd ver vooruit. Heksensabbath biedt muziektheater in combinatie met een hoorspel, een gregoriaans koor, elektronica van Philips-laborant Dick Raaijmakers en rockmuziek, inclusief vlammende bijdragen van Cuby & the Blizzards-gitarist Eelco Gelling uit Assen. Die zit ook bij Phonogram. Kleine wereld.

6. Boudewijn koopt een boerderij bij Dwingeloo

In de loop van 1969 krijgt Boudewijn Drenthe in beeld. Hij heeft gebroken met tekstschrijver Nijgh, zit in een scheiding en wil de Randstad ontvluchten. De rust en ruimte vindt hij in Leggeloo, een gehucht even boven Dwingeloo. Daar koopt hij een boerderij om daar uiteindelijk een jaar met wat muzikale kennissen (zoals Q65-drummer Jay Baar) een commune te vormen.

Hij zet zijn zinnen op het formeren van een Engelstalige beatband, maar er komt niets van de grond in die ijskoude winter van 1969 en 1970. De dagen worden voornamelijk gevuld met blowen en slap ouwehoeren, zo vertelt hij jaren later tegenover Cuby & the Blizzards-biograaf Koert Broersma in diens boek Somebody Will Know Someday . Altijd zal De Groot blijven spreken van ‘De Domper van Dwingeloo’.

Overigens had Leggeloo een bepaalde aantrekkingskracht op artiesten, want ook niemand minder dan Elizabeth Taylor zou in de jaren zeventig haar oog op een boerderij in het gehucht hebben laten vallen. Of het gaat om de boerderij die Boudewijn eind 1970 verliet, dan wel hij haar van advies voorzag, is onbekend.

7. Zijn Top 2000-hit Avond wordt in 1973 al door Rob de Nijs opgenomen

Na zijn terugkeer uit het Noorden treedt Boudewijn in dienst bij Phonogram als platenproducent. Hij bepaalt de koers en het geluid van platen voor andere artiesten.

Zo gaat hij aan de slag met Rob de Nijs. Die is in 1973 toe aan een tweede jeugd en maakt met De Groot het album In De Uren Van De Middag . Nijgh schrijft teksten, waaronder De Avond . Een mierzoet liedje voor zijn nieuwe vlam Anja Bak. Jarenlang blijft het nummer in de schaduw staan van kaskraker Malle Babbe .

Maar dan trouwt Boudewijn ruim twintig jaar later met Anja Bak en bezegelt hij die liefde met zijn eigen versie - inclusief een licht aangepaste tekst - van wat dan inmiddels Avond is gaan heten. Als single flopt het liedje in februari 1997, maar in 2003 schiet Avond ineens de top 10 van de Top 2000 binnen en bereikt in 2005 zelfs de toppositie. Dus toch een hit.

8. Zelf keurt hij Annabel af, maar later betekent het liedje de doorbraak van Hans de Booij

Eind jaren zeventig schrijft De Groot samen met Herman Pieter de Boer het liedje Annabel , bedoeld voor zijn nieuwe album Van een Afstand (1980). Maar hij keurt het af en Annabel belandt op de plank. Een paar jaar later herinnert muziekuitgever Hans Kusters het nummer zich en geeft het aan Hans de Booij. Die breekt er in de zomer van 1983 mee door.

Als Boudewijn tien jaar later een nieuw album wil maken, blijkt dat Lennaert Nijgh weinig nieuwe teksten heeft geschreven. Zo komt Annabel weer in beeld en neemt Boudewijn het op voor zijn plaat Een Nieuwe Herfst uit 1996. Een jaar later wordt het liedje zelfs op single uitgebracht, maar doet helemaal niets. Als er één iemand voor altijd met Annabel verbonden zal blijven, dan is het Hans de Booij.

9. Ene Frank de Groot vertaalt zeven thrillers van Stephen King

Als zijn album Maalstroom uit 1984 niet het gewenste succes oplevert, hangt Boudewijn zijn gitaar aan de wilgen. Hij stort zich in de daaropvolgende jaren onder het pseudoniem Frank de Groot – zijn echte naam is Frank Boudewijn de Groot – op het vertalen van thrillers en detectives, waaronder zeven boeken van Stephen King. Op zijn gloednieuwe Apple Macintosh.

10. Boudewijn staat al in 1975 aan de basis van Doe Maar

Ter promotie van zijn album Waar Ik Woon en Wie Ik Ben (1975) gaat Boudewijn op tournee met een nieuwe begeleidingsband. Hij vraagt toetsenist en oud CCC Inc.-lid Ernst Jansz en bassist Piet Dekker, maar ook de Tilburgse songschrijver en gitarist Henny Vrienten. De ontmoeting tussen Jansz, Dekker en Vrienten is een feit. Drie jaar later richten ze Doe Maar op en de rest is geschiedenis.

Door de jaren heen blijft De Groot nauw samenwerken met leden van Doe Maar. Van 1996 tot 2012 speelt gitarist Jan Hendriks in zijn band en sinds 2016 vormt hij samen met Vrienten en Golden Earrring-gitarist George Kooymans Vreemde Kostgangers. Totdat het project vanaf maart 2020 vanwege corona moet stilliggen.

Een jaar later valt het doek voor het driemanschap definitief, als bekend wordt dat Kooymans aan ALS lijdt. Kort daarna verklaart Boudewijn de Groot – inmiddels 77 jaar – dat hij optreden definitief voor gezien houdt. De spreekwoordelijke nachtkaars.

Nieuws

Meest gelezen

menu