Het 'Stabat Mater' van Pergolesi kan bij het paasconcert van het NNO het verlangen naar de 'Matthäus Passion' van Bach niet wegnemen (★★★★☆) | Recensie

Corona leidt tot veel ellende in de muziekwereld. Maar het biedt ook nieuwe perspectieven. Het Noord Nederlands Orkest (NNO) zag zich voor het tweede jaar op rij genoodzaakt de Matthäus Passion te schrappen. Juist daardoor ging je vergelijken bij het kijken naar de livestream met het alternatieve paasconcert.

Het Noord Nederlands Orkest speelde vrijdagmiddag zijn paasconcert in De Oosterpoort in Groningen (zonder publiek).

Het Noord Nederlands Orkest speelde vrijdagmiddag zijn paasconcert in De Oosterpoort in Groningen (zonder publiek). Foto: Mariska de Groot

Hoofdwerk was vrijdagmiddag het Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi. Diens toonzetting uit 1736 van de middeleeuwse gedichten over de Moeder Gods die haar stervende zoon aan het kruis beweent, was in de achttiende eeuw veel beroemder en populairder dan Bachs 10 jaar oudere passie.

Zoals dirigent Jos van Veldhoven in zijn inleiding vertelde, is dat goed verklaarbaar. Alle emoties die Maria gevoeld moet hebben bij het aanschouwen van het lijden van Christus, krijgen in het stuk een plek. Het is prachtige, dramatische en contrastrijke muziek, die uitstekend werd uitgevoerd (al werden de twee solisten in volume wat overstemd door het orkest).

Pergolesi operatesker dan Bach

Toch raakte Pergolesi’s Stabat Mater de ziel minder dan Bachs passiemuziek doorgaans doet. Dat kwam niet door de afstand die zo’n livestream nu eenmaal met zich meebrengt, want de Sinfonia uit Telemanns Brockes Passion , waar het concert mee begon, drong wel meteen diep door in het hart, mede door het prachtige hobospel van Justine Gerretsen.

Misschien komt het omdat Pergolesi’s aanpak operatesker is dan die van Bach, waardoor het drama minder doorleefd en doorvoeld aandoet. Minder oprecht misschien ook wel; gladder en commerciëler, om het in eigentijdse termen te benoemen. Maar het kan natuurlijk ook liggen aan uw recensent, die de Matthäus gewoon heel erg mist.

NNO scherp en strak

Het leuke van zo’n livestreamconcert is dat je de vertrouwde gezichten van alle NNO-musici eens goed van dichtbij kunt bekijken. Ook mooi: het lijden op het gezicht van sopraan Myriam Arbouz, die de emoties in de tekst en de muziek ook in haar gelaatsuitdrukkingen terug liet komen.

Het tweede hoofdwerk van de middag was Symfonie nr. 49 van Joseph Haydn, bijgenaamd La Passione . Heerlijke ‘stormachtige en indringende muziek’, zoals Van Veldhoven het omschreef, waarin het NNO opnieuw scherp en strak musiceerde. Gepassioneerd ook, wat dan weer niks met de passietijd te maken heeft. Die bijnaam (die niet van Haydn zelf is) kan overigens ook samenhangen met een uitvoering op Goede Vrijdag.

De gegevens

Gebeurtenis : Paasconcert NNO o.l.v. Jos van Veldhoven Met : Myriam Arbouz (sopraan), Jonathan Mayenschein (countertenor) Programma : Telemann, Sinfonia uit Brockes Passion ; Pergolesi, Stabat Mater ; Haydn, Symfonie nr. 49 ‘La Passione’ Gezien : 26/3 livestream via omropfryslan.nl en rtvdrenthe.nl Nog te zien : 1/4 Omrop Fryslân, 4/5 TV Drenthe (later ook op nno.nu) Waardering : vier sterren

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu