Recensie: De FC brengt Peter Middendorp nader tot Emmen (****)

Peter Middendorp (Emmen, 1971) is één van de mensen die na de overwinning van FC Emmen op Sparta, 21 mei 2018, een stapje naar voren zette. Een Drentse voetbalclub in de Eredivisie, wat gaan we nu krijgen?

Het boekomslag van De Dood en de Gladiolen van Peter Middendorp

In de zomer die volgde besloot de columnist en schrijver stadion De Oude Meerdijk te bezoeken. Hij liep er commercieel directeur Ben Haverkort tegen het lijf en vertelde dat hij graag over Emmen wilde schrijven. 'Dat zou iedereen wel willen', reageerde Haverkort.

In De dood en de gladiolen staan de columns die Middendorp voor de Volkskrant over FC Emmen schreef, aangevuld met stukken die zijn boek volwaardiger hebben gemaakt. Om aan te geven uit welk vat wordt getapt: waar in kranten en op televisie wordt gesproken van een campingelftal heeft Middendorp het over 'een groep half verlegen Keuken Divisie-kampioenen, aangevuld met een legertje spelers met een krasje op de knie, de ziel of de carrière'.

Fascinatie voor de underdog

Geen gewoon voetbalboek dus, maar beschouwingen die qua aanpak doen denken aan Met de kennis van nu (2010), de bundel met columns die Middendorp schreef als waarnemer van het leven op Het Binnenhof. Verschil is dat de weerzin voor de macht van destijds plaats heeft gemaakt voor een fascinatie voor de underdog. Het is wat hij leerde van zijn overleden vader, aan wie het boek is opgedragen: 'Een sterk team wint bijna vanzelfsprekend. Als je kans wilt maken op echte blijdschap, moet je voor de slechtste zijn.'

Dat Emmen niet altijd de slechtste is en was, is bekend. Deze krant heeft daar met plezier verslag van gedaan. Wat Middendorp toevoegt, is het oog voor dat wat niet direct met de wedstrijd, maar met de mensen er omheen te maken heeft. Daarnaast is er de stijl, als een begenadigd middenvelder zet hij met een paar flitsende zinnen de lezer voor het doel. En er is de ondertoon, die ook in zijn roman Jij bent van mij zit: liefdevol schrijnend.

Schaamte en er bij willen horen

Het dubbele gevoel wordt het sterkst onder woorden gebracht in een verslag van de treinreis naar het Noorden na een verloren wedstrijd tegen Ajax. Middendorp schaamt zich, maar hoort er ook bij. Wil er ook bij horen, maar twijfelt of hij er wel bij kán horen. 'Ik opende een blikje bier van de jongens en nam een goeie slok. Was ik wel ergens thuis?'

Ergens typeert Middendorp zichzelf als 'een mooiweerclubwatcher', suggererend dat zijn liefde zomaar weer over kan gaan. Dat moet nog worden bezien. Het schrijven over de club Emmen lijkt hem dichter bij de plaats Emmen te hebben gebracht dan vooraf vermoedelijk gedacht. Ook dat maakt nieuwsgierig naar het nieuwe seizoen.

Titel: De dood en de gladiolen
Auteur: Peter Middendorp
Uitgeverij: Prometheus Prijs: 19,99 euro (136 blz.)