Recensie: Malkovich in Just call me God (★★★)

John Malkovich

In opdracht van de splinternieuwe Hamburgse Elbphilharmonie bedachten tekstschrijver en regisseur Michael Sturminger, organist en dirigent Martin Haselböck een even onderhoudend als origineel muziektheaterstuk. Bezetting: acteurs en orgel. Orgel ja, u leest het goed.

Dat de voorstelling, Just call me God getiteld, ongetwijfeld ook in andere Europese concertzalen veel publiek zal trekken, komt door de aanwezigheid van de Amerikaanse hoofdrolspeler John Malkovich, een van de intrigerendste filmacteurs van onze tijd. Dat hij zich ook laat verleiden tot avontuurlijke escapades als deze vergroot alleen maar zijn mysterie.

Tiran

In Just call me God speelt hij een weerzinwekkende tiran genaamd Satur Diman Char, heerser van het land Circassia, die schrijver Sturminger losjes heeft gemodelleerd naar de Idi Amins, Mobutu’s, Saddams en Kadhafi’s, met alle bijbehorende allesverslindende absolutistisch-egomane trekken.

De tiran heeft zich verschanst in de ondergrondse concertzaal die ter viering van zijn 25ste jaar als staatshoofd is gebouwd. Hij dreigt te worden ontdekt door Amerikaanse troepen, maar vermomd als schoonmaakster schiet hij ze allemaal dood, op twee na: een journaliste (gespeeld door Sophie von Kessel) en een dominee (Martin Haselböck), die ook orgel blijkt te kunnen spelen. Zolang de dominee orgel speelt, laat de tiran hem in leven.

Maf accent

En dat is het begin van een knap geconstrueerd verhaal met twee grote en onverwachte wendingen, dat ook nog eens wordt opgetild door een angstaanjagend kil en geperverteerd acterende Malkovich, die de journaliste dwingt hem te filmen (twee grote projectieschermen aan weerszijden van het orgel tonen de beelden), terwijl de organist muziek speelt van Bach, Messiaen en anderen.

Play something strange and dark, to get us in the right mood ’, beveelt de tiran, waarbij Malkovich spreekt met een maf accent, dat helaas veel van zijn bekende lijzige en betoverende vocale kracht wegneemt. Gevoegd bij een paar absolute ongeloofwaardigheden in het verhaal maakt dat van Just call me God een niet geheel geslaagde exercitie, maar daar is uiteindelijk makkelijk overheen te stappen. Want zeg nu zelf: hoe vaak krijg je de kans John Malkovich in levenden lijve in actie te zien?
---

Gebeurtenis : muziektheatervoorstelling Just call me God
Door : John Malkovich, Sophie von Kessel (acteurs), Martin Haselböck (orgel), Franz Danksagmüller (elektronica) e.a.