'One' door Veerle van Overloop: Kluizenaarschap in een akelige stad beklemmend en imponerend verbeeld (★★★★☆) | Noorderzon

Japanse kluizenaars, hikikomori, zich terugtrekkend uit de maatschappij, vormen de inspiratiebron voor Veerle van Overloops project One. De actrice die sinds haar werk met Club Guy & Roni dieper de danskant opzoekt, zet Olympia Kotopoulos in om een eenzame vrouw te verbeelden.

Olympia Kotopoulos, teruggetrokken uit een akelige leefomgeving en op zichzelf aangewezen.

Olympia Kotopoulos, teruggetrokken uit een akelige leefomgeving en op zichzelf aangewezen. Foto: Knelis

De performer bevindt zich in een helverlicht vierkant op een verder donkere vloer, voorstellende een kamer. Deze zien we later op beeld terug in een onheilspellende stad, die door de beeldkunstenaars van WERC op een verticaal megascherm aan het publiek wordt gepresenteerd. Verpulverde maar nog overeind staande wolkenkrabbers, vale parken. Een vervormd Google Earth, dat eerst lijkt te zijn geïsoleerd door water, dan als een verloren planeet door de lucht zweeft. Prachtige beelden.

Gefilmd komt de performance in het juiste kader

Hier wil je je wel graag uit terugtrekken. Kotopoulos’ getormenteerde personage heeft exact het juiste bewegingspatroon, niet te snel, zodat we haar gefilmd uit vreemde hoeken ook goed op dat scherm volgen. Haar isolement raakt aan de coronatijd, versterkt door een gedetailleerd beschrijvende stem, gebaseerd op het werk van George Perec. En door muziek waarvoor uit het niets ineens een live cello opduikt. Een bedrukkende maar imponerende productie.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Theater
Noorderzon
menu