Recensie: PAAZ en de krochten van de psychiatrie (***)

FOTO ANNEMIEKE VAN DER TOGT

Psychedelische muziek als intro. De intocht in de krochten van de psychiatrie. Heb je even? Het is het begin van een voorstelling op basis van PAAZ, het boek van Myrthe van der Meer, met als ondertitel ‘een psychiatrische roman.’

Zo’n onderwerp vraagt inlevingsvermogen. Ook van het publiek, omdat het niet als spektakel wordt gepresenteerd met de rimram van het legendarische Een vloog over het koekoeksnest , dat als film (Jack Nicholson) en toneelproductie (Peter Faber, Simone Kleinsma) tot ons kwam.

Zwarte humor

Het woord inrichting valt niet. Myrthe van der Meer komt je in het boek tegemoet met zwarte humor en ironie in de tekening van de grillige situatie van patiënten en behandelaars. Het ligt voor de hand dat over de relatie tussen beide categorieën iets te melden valt. Trouwens, zij weet waar ze het over heeft. Ze heeft een tijd doorgebracht in een PAAZ, handige afkorting van: psychiatrische afdeling van een algemeen ziekenhuis.

Als de naam Inge Ipenburg valt, denken insiders aan de soap Goede Tijden, Slechte Tijden , waarin de actrice het personage Martine Hafkamp speelde. Toen ze er genoeg van had, ging ze schrijven. Een van de resultaten is het script van PAAZ , waarin ze koos voor de vorm van de monoloog en probeert weg te blijven van opgeklopt sentiment. Lastig genoeg, ongetwijfeld ook voor Yora Rienstra, de soliste. Haar kennen we van het cabaret. Nu, in de rol van Emma, een vrouw die volgens de therapeuten niet past in het plaatje van iemand met suïcidale neigingen. Getypeerd als ‘een hoofd vol leegte’, had ze bedacht er op vakantie drie weken even helemaal uit te zijn. Het loopt anders. In het ziekenhuis moet ze, bijvoorbeeld, bewijzen dat het vertrouwd is haar op haar eentje aan de wandel te sturen. Stel dat ze in een bevroren vijver een wak ontdekt...

Verleden

Onvermijdelijk is er tijdens het behandelplan sprake van onverwerkt verleden op grond van tragische gebeurtenissen. Eveneens van angst, verdriet en fases van puur geluk. De kwestie is: hoe leer je van het leven te houden? In het theater stap je met overdoses dramatiek dan het makkelijkst in een zware aanpak. Onder de behoedzame regie van Benno Hoogveld probeert Yora Rienstra dit te vermijden. Maar ze blijft cabaretière en is het sterkst in de scènes waarin ze met achteloze beheersing de vertelster kan zijn, of in een type duikt.

En wat Inge Ipenburg betreft: ze komt terug op tv in GTST . Een geruststelling.
---

Gebeurtenis: solovoorstelling PAAZ