Uitbundige taferelen bij populaire rapper Kevin in de Oosterpoort in Groningen | recensie ★★★★☆

Bijna alsof er de afgelopen anderhalf jaar niets is gebeurd. Zo ziet het er afgelopen zaterdagavond uit in cultuurcentrum De Oosterpoort. In de grote zaal staat Danny Vera voor veertigplussers te spelen, terwijl de twintigers voor Kevin via een andere ingang (Palmslag) naar binnen worden geloodst.

De Oosterpoort.

De Oosterpoort. Foto: Archief DvhN

Die publieksgroepen komen elkaar dus niet tegen en dat is het dan ook wel wat corona betreft.

Natuurlijk, er is een coronacheck nodig om toegang te krijgen, maar eenmaal binnen herinnert niets meer aan de pandemie die het culturele leven lang verlamde. Onduidelijk blijft wat het nut is van de maatregel dat er vooralsnog met een capaciteit van 75 procent moet worden gewerkt. Zij die er zijn, staan zij aan zij voor het podium euforisch te hossen en begroeten hun Rotterdamse held tussen de liedjes door met het scanderen van ‘Slow flow’, de bijnaam van de 27-jarige Kevin de Gier.

De rapper zelf staat er een uur lang cool en vrij stoïcijns bij in zijn trainingspak, al laat hij uiteindelijk wel blijken blij te zijn weer te kunnen touren: ,,Jullie zijn fokking geweldig man Groningen, fuck!” Bijgestaan door het duo The Animals (elektronica, drums) schotelt de productieve hiphopper een greep uit zijn vijf platen tellende oeuvre voor. Daarin is vanzelfsprekend veel ruimte voor werk van zijn pas verschenen Grote Versnelling waaraan onder meer Ronnie Flex, Frenna en Yade Lauren bijdragen leverden. Daarmee verstevigt Kevin zijn positie als een van de populairste Nederlandse rappers van dit moment. Kijk alleen al naar het aantal luisteraars op een platform als Spotify, hij trekt er anderhalf miljoen per maand. Ter vergelijking, Danny Vera haalt zo’n beetje de helft daarvan.

De in teksten gevangen belevingswereld van Kevin landen vooral bij jonge mannen gezien de samenstelling van het publiek in Groningen. Relaxed en goedmoedig, geen opgefokt gedoe, zo’n sfeertje creëert Kevin graag. Met knalharde bassen die de schedel doen trillen, dat wel. Waar zijn labelgenoot (Noah’s Ark) Kraantje Pappie gaat voor verstaanbaarheid en virtuositeit als rapper, gaat Kevin voor een bedwelmende en eenvormiger set. Die bereikt met een uitvoering van Fisherman een climax met een kolkende dans voor het podium. Lekker man.

menu