De 'Sacre' van Circa. Een vervelend avondje met fabelachtige acrobatiek | Recensie ★★★

Beschouw het gemakshalve als een verlengstuk van het festival Noorderzon. De situatie: een massieve ploeg van tien Australiërs met extreem atletische lijven raast over het toneel van de Stadsschouwburg. Dergelijke bijeenkomsten worden steeds vaker samengevat onder de vlag van het moderne circus. Mits je noteert dat je het zaagsel en het zand van het klassieke fenomeen drastisch weg moet denken. Aan de orde: de groep Circa in het programma Sacre.

Een van de topnummers van het Australische Circa.

Een van de topnummers van het Australische Circa. Foto: DAVID L. KELLY

Wat je wilt weten is of Igor Stravinsky er iets mee te maken heeft. Neen. Hij componeerde 110 jaar geleden Le Sacre du Printemps , dat op het repertoire belandde van het befaamde Russische balletgezelschap, Les Ballets Russes. Maar het lentegevoel van Printemps duikt wel op in deze voorstelling, zij het op andere muziek, van Philippe Bachman. Nogal stevig, zelfs, in een orgie van klanken via de geluidsband, waarop krachtige blazers, solide rammende pauken en het daverende geweld van de grote trom zijn gedeponeerd.

Verschrikkelijk capabele acrobaten

Nieuws

menu