Wat bracht een legertje rappers eigenlijk naar Schiermonnikoog, behalve 'Drank & drugs'? | slechts op bezoek

Slechts op Bezoek gaat over kunstenaars die Noord-Nederland bezochten en daarvan getuigden in hun werk. In deze aflevering: zes jaar geleden werd Schiermonnikoog overspoeld met rappers en producers. Die namen een week lang bezit van It Aude Kolonyhûs, met verstrekkende gevolgen: New Wave, de Popprijs, Drank & drugs.

New Wave wint de Popprijs in 2016.

New Wave wint de Popprijs in 2016. Foto: Archief Siese Veenstra

It Aude Kolonyhûs ligt aan de Badweg, niet ver van het strand. Vroeger heette het Sint Egbert, vakantiekolonie voor doorgaans stadse bleekkneusjes. Even dichter tegen het dorp aan lag Elim, ook zoiets maar dan meer voor bleekneusjes van protestantse komaf. Zo ging dat in die dagen nog.

Waar ooit Elim stond is nu een Landal Green-vakantiepark. En It Aude Kolonyhûs ontving in februari 2015 een klein leger aan rappers en producers. Het puikje van de toenmalige Nederlandse hiphop, ook destijds al een sector in groei en bloei.

Het resultaat daarvan was het album New Wave: een staalkaart van die bloeiende Nederlandse hiphopscene. Ga maar na: Ronnie Flex, Lil Kleine, Frenna, D-Double, SFB, Jonna Fraser, Bokoesam, Lijpe. Die groepeerden zich in wisselende samenstelllingen en maakten zodoende iets moos. En, een samenwerkingsverband van Flex en Kleine: de lang niet onomstreden monsterhit Drank & drugs.

Indrukwekkende streamingcijfers en de Popprijs

En toen werd het januari 2016 en won het hele collectief de Popprijs. Vooral vanwege de indrukwekkende streamingcijfers. De als vanouds volgepakte grote zaal van de Oosterpoort, want de Popprijs wordt immers altijd uitgereikt op het Groninger festival Noorderslag, reageerde met een mengeling van onverschilligheid en verbijstering. New Wave? Wie zijn al die rappers toch? Met bier gooien lukte niet, dat was met ingang van dat jaar verboden. Dan maar een zaal of een bar verder kijken. En leeg liep die zaal.

Even terug naar februari 2015. Hoe krijg je het voor elkaar om zo’n troep rappers en producers (onder wie Ramiks, uit Hoogeveen) naar Schiermonnikoog af te laten reizen? Nee, dat ligt niet echt voor de hand. Van de Waddeneilanden is Schier wel het minst ‘geïmpregneerd’ met popcultuur.

Maar daarom juist. Erik Zwennes werkte destijds bij Top Notch, toen en nu het belangrijkste platenlabel voor de Nederlandse hiphop. Hij was ook een van de aanjagers van het hele project, dat ook nog eens steun kreeg van de Buma Academy (van auteursrechtenclub Buma Stemra).

,,We zochten een plek waar je een beetje afzondering had”, zei Zwennes destijds in deze krant. ,,Je wilt niet dat mensen ’s avonds weer naar huis gaan, of dat je ze kwijtraakt in het uitgaansleven van de grote stad.”

Tweehonderd gehaktballen draaien

Zwennes leidde de boel ter plekke in goede banen, tot en met koken voor de hele troep als dat zo uitkwam. ,,Tweehonderd gehaktballen draaien: ik hoop het nooit weer te doen, maar het was wel grappig.” Zorgen dat iedereen op tijd was, niet altijd even vanzelfsprekend in die kringen, en dat ze het concept ‘veerboot’ begrepen. ,,Er zijn heel wat watertaxi’s ingezet.”

Het ging trouwens niet alleen om artiesten uit de school van Top Notch, die daar, met inzet van matrassen tegen de muur voor het juiste dempende effect in de verschillende vertrekken, hun ding deden.

,,We willen deze generatie laten zien”, zei Zwennes toen. ,,Het grote publiek kent ze nog niet, maar de scene wel.” Dat grote publiek, dat kwam er wel achter. Vooral dankzij Drank & drugs, de grootste hit van de zeventien nummers op New Wave. Best controversieel, met regels als ‘Alle tieners zeggen ja tegen MDMA’.

Racisme, botweg

Terug naar die Popprijs, die nogal gemengde reacties opriep. Deels door onwetendheid – best mogelijk dat het Noorderslag-publiek die rappers niet kende, maar hun kinderen ongetwijfeld wel. Maar laten we wel wezen: die pakweg twintig rappers en producers die zich daar op het podium verzamelden waren lang niet allemaal bleekneusjes. Aan een deel van de negatieve reacties lag dan ook botweg racisme ten grondslag.

Dat vond rapper Frenna tenminste. ,,Zeker in deze tijd”, zei Frenna (Haags rapper van Ghanese komaf, ook lid van SFB) destijds in deze krant. ,,In de hiphop wordt juist iedereen geaccepteerd. Wit, zwart, het maakt niet uit wat je bent. Dan is het heel raar, zulk soort reacties, en heel jammer.”

Effe honderd procent focussen

Frenna keek wel met veel plezier terug op die week op Schiermonnikoog. ,,We zijn wel even naar het strand geweest, maar we waren vooral hard aan het werk. Er was een goede vibe, heel relaxt. Gewoon chillen met je vrienden, weet je. Daarvan hebben we wel geleerd dat het handig is om effe weg te gaan als je aan een album werkt, effe honderd procent focussen.”

De nasleep. Hiphop, ook en vooral die van Nederlandse komaf, is populairder dan ooit. Ronnie Flex, Lil Kleine en menig vakbroeder zijn bekende Nederlanders geworden. Dat geldt ook een beetje voor Erik Zwennes, die als manager en partner van Roxeanne Hazes nogal eens langs komt in de roddelmedia. Flex is ook al weg bij Top Notch, kennelijk wegens gedoe om geld. Frenna en zijn maten van SFB zaten enkele maanden vast in Suriname, wegens seks met een minderjarige. Het lijkt wel rock-’n-roll.

En New Wave, het album, is nog altijd de moeite van het luisteren waard. Een monumentje voor de betekenis van Schiermonnikoog voor de hiphop.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu