'Amsterdam door de ogen van Carel Willink' is een kruising tussen wandelgids en kunstenaarsportret. Het boek komt voort uit het onderzoek dat Rémon van Gemeren doet voor zijn Willinkbiografie. Die verschijnt eind 2022

Op zijn schilderijen modelleerde Carel Willink vaak gevels naar huizen die hem opvielen tijdens zijn wandelingen rond het Rijksmuseum in zijn woonplaats Amsterdam. Keurige woningen liet hij veranderen in spookhuizen. Biograaf Rémon van Gemeren bracht het mysterieuze decor in kaart.

Het witte gebouw op de hoek van de Stadhouderskade en P.C. Hooftstraat in Amsterdam op het schilderij 'De zeppelin' (1933) van Carel Willink (1900-1983).

Het witte gebouw op de hoek van de Stadhouderskade en P.C. Hooftstraat in Amsterdam op het schilderij 'De zeppelin' (1933) van Carel Willink (1900-1983).

Lees meer over
Beeldende kunst

In het winterzonnetje oogt het witte gebouw op de hoek van de Stadhouderskade en P.C. Hooftstraat opgeruimd en onschuldig. Heel anders dan in De zeppelin (1933) van Carel Willink (1900-1983). Op dat schilderij hangen boven het hoekpand donkere wolken en het luchtvaartuig uit de titel. Op straat geen spoor van het verkeer dat er nu bumper aan bumper voorbijrijdt, maar vier zwaaiende mannen. Dat Willink deze voorstelling schilderde in het jaar dat Hitler aan de macht kwam en de zeppelin gemodelleerd is naar een Duits exemplaar, versterkt de sfeer van dreiging die bijna van het doek afdruipt.

Nieuws

Meest gelezen

menu