'Minari' toont de ontberingen van het immigratiebestaan met een kinderlijke onschuld | filmrecensie ★★★★☆

Minari is een ingetogen verrukking over assimilatie, aan de hand van een Amerikaans-Koreaanse familie die het probeert te maken in Ozark, Arkansas. De vijfde film van de Amerikaanse regisseur Lee Isaac Chung (Munyurangabo) is een hoopvol pleidooi voor samenzijn, die narigheid niet uit de weg gaat.

'Minari' is de vijfde film van regisseur Lee Isaac Chung.

'Minari' is de vijfde film van regisseur Lee Isaac Chung. Foto: Melissa Lukenbaugh

,,Kijk, ons huis heeft wielen!” roept David (Alan S. Kim) enthousiast tegen zijn zus in de openingsscène. ,,We gaan er alleen maar op achteruit’’, zucht zijn moeder Monica (Yeri Han). De familie Yi is vanuit Californië naar Arkansas verhuist. Vader Jacob (Steven Yeun) heeft een mobiel huis op 20 hectare grond gekocht tegen de wil van zijn vrouw. Hij wil zijn eigen Hof van Eden maken: een boerderij met Koreaanse gewassen.

Dat er een reden is dat de grond zo goedkoop is, lijkt niet tot hem door te dringen. De bankmedewerker noemt Jacob dapper, de gelovige buurman (Will Patton) die Jacob in dienst neemt, zegt dat de grond een geestuitdrijving nodig heeft.

Kuikentjes ‘seksen’

Monica en Jacob verdienen hun brood met kuikentjes “seksen”, hun sekse razendsnel vaststellen om zo de mannetjes van de vrouwtjes te scheiden. Mannetjes worden verbrand in een grote oven. ,,Daarom moeten jij en ik nuttig zijn,” zegt Jacob tegen zijn zoontje.

Dat hij in zijn streven nuttig te zijn ook zijn vrouw dreigt te verliezen, lijkt hem niets te schelen. Om Monica te paaien laat hij haar moeder (Yuh-jung Youn, die een Oscar kreeg voor haar bijrol) overvliegen, die zich over de kinderen ontfermt.

Zoete film vol narigheid

De Amerikaanse regisseur Lee Isaac Chung behandelt de ontberingen van het immigratiebestaan met een kinderlijke onschuld. Hij baseerde Minari op zijn eigen jeugd op een boerderij in Arkansas. Dit is een zoete film, niet omdat het een feelgoodfilm is in de strengste zin — er gebeurt genoeg narigheid — maar omdat Chung ons herinnert aan het natuurlijke evenwicht dat ontstaat wanneer oud plaats moet maken voor nieuw. Zoals Monica aan Jacob vertelt, moeten we er voor elkaar zijn als het niet goed gaat, want goede tijden zullen uiteindelijk overgaan in barre.

De rook van de kuikentjesoven blijkt een voorbode van onheil. En hoewel Minari het verhaal daarmee perfect rondmaakt, voelt de dramatische vertelling echt aan, bouwt slim op naar onthullingen en weet toch verrassend te blijven.

Film : Minari. Regie : Lee Isaac Chung. Met : Steven Yeun, Yeri Han. Zaal : Forum, Groningen; Slieker, Leeuwarden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Film
menu