Serebrennikov doet met opera 'Der Freischütz' van Von Weber wat nog niemand durfde: het stuk geslaagd verminken | klassiek

De Russische regisseur Kirill Serebrennikov zet opera Der Freischütz volledig naar zijn hand. Mede door de grandioze zangers levert dat een amusante avond op.

Seberebrennikov introduceert een nieuw personage, The Red One, een in het rood geklede cowboy, die bij binnenkomst meteen de toon zet met een grap: ,,Is this Jesus Christ Superstar? Oh, it’s not, it’s not Webber, it’s Weber.''

Seberebrennikov introduceert een nieuw personage, The Red One, een in het rood geklede cowboy, die bij binnenkomst meteen de toon zet met een grap: ,,Is this Jesus Christ Superstar? Oh, it’s not, it’s not Webber, it’s Weber.'' Foto: Bart Grietens

Lees meer over
Muziek

In de muziekgeschiedenis geldt Carl Maria von Webers Der Freischütz als een essentiële schakel tussen Mozart en Wagner en als een wegbereider van de romantiek. In Duitsland was het stuk bij de première in 1821 meteen een groot succes. Een faustiaans griezelverhaal met jagers, diepe donkere wouden, angstwekkende ravijnen, duivelse toverkogels, de enge wolfskloof en een slot waarin we worden opgeroepen te vertrouwen op de goedheid der hemelse Vader, gezet op een aan volkspoëzie ontleende tekst, ging er bij de oosterburen in als Reibekuchen (aardappelkoekjes).

Nieuws

menu