Onverhulde emotie in Mahler 10. Concert NNO | recensie ★★★★☆

Het Noord Nederlands Orkest speelt sinds 2016 jaarlijks onder Antony Hermus een symfonie van Mahler rond Kerstmis. Mahler met Kerst is een Amsterdams vondst: tussen 1977-1987 waren daar negen Eurovisie Kerstmatinees op Eerste Kerstdag waarop Bernard Haitink en het Koninklijk Concertgebouw Orkest bijna al zijn symfonieën hebben uitgevoerd, op de Zesde, Achtste en Tiende na.

Het Noord Nederlands Orkest speelde de (onvoltooide, maar speelklaar gemaakte) tiende symfonie van Mahler in de Lawei in Drachten.

Het Noord Nederlands Orkest speelde de (onvoltooide, maar speelklaar gemaakte) tiende symfonie van Mahler in de Lawei in Drachten. Foto: Jilmer Postma

Lees meer over
Muziek

Haitink vond de onvoltooide Tiende – gewetensvol uit alle nagelaten schetsen speelklaar gemaakt door Deryck Cooke – te speculatief om als echte Mahler in zijn repertoire op te nemen. Antony Hermus denkt daar anders over en de Tiende door het NNO klonk bij hem dan ook volkomen authentiek. Dat het geen vaak gespeelde symfonie is begrijpen we na afloop ook wel. Niet mis te verstane emotionele signalen als een enorme dissonant ergens halverwege, of doffe klappen tegen het einde, die kunnen we aanvoelen, en motieven die op gekwelde uitroepen lijken ook. Er zijn ook momenten, zoals door elkaar gehusselde dansmuziekjes, waarop de muziek zichzelf lijkt te ontsporen en die verwarren ons. Al met al is het bijna onverwacht dat het werk toch in een sfeer van lyrische berusting eindigt. Hermus en het werkelijk voortreffelijke orkest hoefden, om die lading over te brengen bijna niets extra te doen: de orkestklank bleef overal glashelder, clean en met weinig vibrato, waardoor alles des te onverhulder en scherper binnendrong.

Wispelturige goden