Peter Dijkstra is nieuwe programmeur poppodium Vera in Groningen. Met ingang van 1 oktober treedt hij in de voetsporen van Peter Weening die met pensioen gaat

Peter Dijkstra is de nieuwe programmeur van poppodium Vera in Groningen. Met ingang van 1 oktober treedt hij in de voetsporen van Peter Weening die met pensioen gaat. Tot die tijd is Dijkstra nog programmeur van Simplon dat op zoek moet naar een opvolger.

Peter Dijkstra wil zich lang aan Vera verbinden.

Peter Dijkstra wil zich lang aan Vera verbinden. Foto: Jaspar Moulijn

Stelling. Er is geen beter podium dan Vera. ,,Eens”, zegt Peter Dijkstra (35) volmondig. ,,Dat is natuurlijk het enige juiste antwoord”, stelt een tevreden directeur Olaf Veenstra die medeverantwoordelijk is voor het benoemen van de opvolger van Peter Weening.

Dat is niet niks, want Weening (66) is sinds 1980 het markante gezicht van de Groningse club. In die tijd groeide hij uit tot een icoon, hele generaties groeiden op met hem als eigenzinnig muzikaal baken.

‘Hij is communicatief, een teamspeler’

Dat Vera bij de in Haren wonende Dijkstra uit is gekomen, is niet eens zo’n grote verrassing. De club is nog altijd een vereniging met meer dan tweehonderd leden en had er vertrouwen in dat een opvolger binnen de eigen geledingen kon worden gevonden. Voor de goede orde, Vera en Simplon opereren sinds enkele jaren organisatorisch onder dezelfde paraplu.

Vier kandidaten werden uitgenodigd voor een gesprek en de zeskoppige sollicitatiecommissie koos dus voor de Simplon-programmeur. Veenstra prijst zijn kwaliteiten: ,,Hij is communicatief, een teamspeler en heeft oog voor hoe je met een bepaalde doelgroep moet werken om een programma te maken. Ik vind het ook een pluspunt dat hij ervaring heeft opgedaan op andere plekken. En vergeet niet dat er draagvlak moet zijn binnen de vereniging.”

Geboren in Duitsland, getogen in Friesland

Dijkstra wordt geboren in het Duitse Nienburg Niedersachsen, 70 kilometer zuidelijk van Bremen en 50 km noordelijk van Hannover) en woont vervolgens in het nabijgelegen Stolzenau. Als hij vijf jaar is vertrekt hij met zijn ouders naar Stiens waar hij opgroeit.

Eigenlijk ambieert hij een journalistieke carrière. Die studie maakt hij niet af, maar hij schrijft onder meer voor de Friese afdeling van VPRO’s 3voor12 , muziekblad OOR en de online-redactie van de Leeuwarder Courant . ,,Ik ben toen in Leeuwarden bij Podium Asteriks beland omdat ze een magazine wilden maken.”

Van het een ander komt het ander. Al snel neemt hij de taken over van Peter Reen die de talenten van Dijkstra onderkent en het zelf druk genoeg heeft met Het Bolwerk in Sneek. Dijkstra grijpt de geboden kans en is vanaf 2013 een paar jaar programmeur van Asteriks. Het logo van het podium is in drievoud op zijn rechteronderarm getatoeëerd.

,,Om mezelf te blijven herinneren aan waar ik vandaan kom. Voor mij was Asteriks de eerste club waar ik me omringd door gelijkgestemden helemaal thuis voelde. Toen ik er die drie jaren programmeerde, heb ik het vormgegeven met Vera als voorbeeld.''

,,Dat uitte zich in de manier waarop ik programmeerde en wat ik boekte. Alternatief en opkomend, misschien voor sommige mensen nog onbekend. Het was een nieuw geluid voor Friesland. Onze motivatie was dat we zoiets misten, als wij het niet deden was het er niet.”

Dijkstra zet vanuit Asteriks het festival Welcome To The Village op en is daar tot 2018 bij betrokken geweest. Hij verzorgt ook enkele jaren de muziekprogrammering voor Oerol en is eenmalig verantwoordelijk voor het muzikale aanbod van het Bevrijdingsfestival in Leeuwarden.

‘Muzikaal ligt Vera dichterbij bij wat ik zelf interessant vind’

Eind 2015 begint Dijkstra ook als programmeur van het Groningse Simplon dat zichzelf na het faillissement weer opnieuw moet uitvinden. ,,Vanuit Leeuwarden hebben we altijd met bewondering naar Groningen gekeken”, zegt Dijkstra dan in een reactie. ,,Daarvan hebben we geleerd te geloven in de eigen kracht en de regio.”

Simplon klautert sneller op dan verwacht door zich te focussen op urban, (innovatieve) dance/elektronische muziek en pop, de jonge 3FM-bandjes die groot kunnen worden. Daarmee onderscheidt Simplon zich van Vera dat zich profileert als ‘club for the international pop underground’.

,,Muzikaal ligt Vera dichterbij bij wat ik zelf interessant vind”, zegt Dijkstra die zich met zijn aanstelling voor langere tijd aan de club wil verbinden. Na enig aandringen noemt hij Parquet Courts als voorbeeld van een band die hij hoog heeft zitten. Hij blijft trouwens manager van The Homesick en mag de band een week na zijn aantreden op 8 oktober begroeten op het podium van Vera.

‘Je kan niet alles omgooien van de ene op de andere dag’

Een radicale koerswijziging wat programmering betreft hoeven we niet te verwachten. Veenstra: ,,Je kan niet alles omgooien van de ene op de andere dag, want dan breekt de pleuris uit. Maar de wereld verandert. Wat is underground popcultuur anno 2021? Peter moet de ruimte nemen om ons als Vera relevant te houden.”

Dijkstra noemt het eervol dat hij het vertrouwen krijgt die taak op zich te nemen. ,,Of het mijn droombaan is? Toen ik Asteriks deed, dacht ik wel eens dat het waanzinnig zou zijn als ik ooit in Vera aan de slag mocht gaan. Ja, ik doe straks echt wat ik het liefste wil doen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek
menu