The Beach Boys: Feel Flows - The Sunflower & Surf's Up Sessions 1969–1971 | CD-recensie ★★★★☆

Na de gloriejaren met Brian Wilsons meesterwerken Pet Sounds en het pas in 2011 uitgebrachte SMiLE gingen The Beach Boys in 1967 terug naar de eenvoud.

The Beach Boys: Feel Flows - The Sunflower & Surf's Up Sessions 1969–1971.

The Beach Boys: Feel Flows - The Sunflower & Surf's Up Sessions 1969–1971. Foto: Universal

Grotendeels opgenomen in Wilsons huiskamer in Bel Air bevatten de albums Smiley Smile , Wild Honey , Friends en 20/20 intieme en zelfs bijna folk-achtige en soulvolle kamerpopmuziek, met soms een surfliedje ( Do It Again ), een meesterwerkje in drie minuten ( Break Away ), een vrolijke meestamper ( Darlin’ ) en memorabele overblijfselen van de SMiLE-sessies ( Heroes and Villains , Good Vibrations ).

In de loop van 1969 begon de groep te werken aan materiaal dat op Sunflower (1970) en Surf’s Up (1971) zou belanden en muzikaal deels teruggreep op Pet Sounds, terwijl opnieuw delen van SMiLE in beeld kwamen ( Cool, Cool Water , Surf’s Up ). Die ‘onvoltooide’ van Brian bleef als een soort rode draad het materiaal van Mike Love, Al Jardine, Bruce Johnston, Carl Wilson en Dennis Wilson aanvullen - dan wel achtervolgen.

Hoe muzikaal rijk die drie jaren (1969-1971) eigenlijk zijn, onderstreept Feel Flows . De box set verzamelt beide albums in opgepoetste vorm en voegt daar niet eerder uitgebracht materiaal, a capella-versies en instrumentale mixen aan toe. Opnieuw een project van bandarchivaris Mark Linett, die zich in de afgelopen decennia al eerder samen met Alan Boyd boog over de schatkamer van de invloedrijke Californische popgroep.

Wat Feel Flows zo aantrekkelijk maakt, is dat deze periode nu eindelijk de aandacht krijgt die het verdient. Materiaal dat altijd in de schaduw van Pet Sounds en SMiLE stond. Ook de plaatverkopen waren zeer teleurstellend, vooral in Amerika. Daar bleef Sunflower steken op 151 in de albumlijst, terwijl de single Tears In The Morning een hit in Europa werd en die het zowaar tot de nummer 5-positie in Nederland schopte.

Met name Sunflower is een échte bandplaat, met liedjes geschreven door combinaties van bandleden, dan wel afzonderlijk, maar wel gezamenlijk uitgevoerd. Dennis Wilson, Al Jardine en Bruce Johnston leveren hun visitekaartje af in sfeervolle songs. Broers Carl en Brian Wilson slaan de handen ineen voor This Whole World , dat in een krappe twee minuten laat horen waar The Beach Boys anno 1970 nog altijd voor staan, vol krachtig zangwerk en een sterke melodie die je na een paar keer horen zo mee kan fluiten.

At My Window is al wat experimenteler en wijst in de richting van opvolger Surf’s Up , dat als album avontuurlijker en afwisselender van karakter is dan diens voorganger. Johnstons Disney Girls , Mike Love’s Student Demonstration Time en Carl Wilson’s Feel Flows tonen aan hoe enorm kleurijk de muziek op deze plaat klinkt. En Brian Wilson laat zich met het meeslepende ‘Till I Die ook niet onbetuigd.

Feel Flows verschijnt als dubbel-cd en dubbel-lp, met daarop beide albums in geremasterde vorm (die overigens wel erg helder en zelfs een beetje schel klinken) en een stapel bonus tracks. Maar wie kiest voor de uitgereide vijf cd’s of vier lp’s tellende box, krijgt helemaal een diepgaand inkijkje in wat The Beach Boys in krap twee jaar aan prachtmuziek maakten. Slechts een fractie werd uiteindelijk uitgebracht, de rest bleef op de plank liggen. Tot nu.

Tegelijkertijd is deze genietbare box – inclusief een 48-pagina’s tellend boek - een openbaring voor musici en liedjesschrijvers: die kunnen zich te goed doen aan het analyseren van de instrumentale versies enerzijds en de a capella versies anderzijds. Een opzet die we eerder al bij de Pet Sounds Sessions en SMiLE Sessions box sets zagen en ook op Feel Flows veel muzikale geheimen prijsgeeft. Een beter kijkje in het maakproces kan je je eigenlijk niet voorstellen – zonder het teveel laboratoriumwerk wordt.

Na Surf’s Up maakte de groep de albums Carl & The Passions: So Tough en het markante, grotendeels in Baambrugge opgenomen Holland . Daarna haalden The Beach Boys nooit meer het niveau van hun voorgaande platen. Als belangrijke schakel tussen de zoekende jaren na Pet Sounds en die laatste artistiek geslaagde albums zet Feel Flows - met terugwerkende kracht - de creatieve nadagen van de band terecht in het zonnetje.

Muziek