Jacques d'Ancona ziet 'Petticoat' van Muziektheater Thalia in Haren. Een overvloed aan liedjes doet geen goed aan de slagvaardigheid | recensie ★★★☆☆

Er waren momenten in het bestaan van Joop van den Ende dat hij overwoog: wat zal ik nu eens gaan doen? Niet heel toevallig trof hij in Düsseldorf de (via Drie Musketiers en Ciske de Rat) gerenommeerde schrijver André Breedland. Zo’n gesprek behelst gewoonlijk een theaterproject. En ver vóór de ellende over gasboringen - het was in de aanloop naar 2010 - realiseerde Joop zich dat Groningen sociale achterstandsituaties had gekend. Dat daar een solide dwarsheid heerste, die door mannen als Fré Meis strijdbaar werd verwoord.

Laura Kooi in haar hoofdrol tegen een deel van het omvangrijke koor.

Laura Kooi in haar hoofdrol tegen een deel van het omvangrijke koor. Foto: Corne Sparidaens

Lees meer over
Theater en musical

Om kort te gaan: hij suggereerde rond die problematiek een musical te maken met een hoofdrol voor een onbekend, zeer talentvol meisje. Chantal Janzen. Nou trof het dat André Breedland een Groninger van afkomst is. Die wist waar Winschoten lag, verzon voor Pattie Jagersma de droom van een carrière in de Amsterdamse wereld van de showbiz en Petticoat was een feit. Het verhaal speelt in de jaren zestig van de vorige eeuw en eigenlijk zaten ze slechts met één probleem: de hantering van het Gronings in de dialogen en liedteksten. Daarvoor werd Theo de Groot als taalcoach een half jaar binnengehaald. De inmiddels zeer betreurde Henny Vrienten werd de componist.

Nieuws

menu