'Als je langzaam wilt rijden, neem dan een toeristische route'. Veilig Verkeer Nederland steunt Drentse campagne tegen te traag rijden op N34

Te langzaam rijden is gevaarlijk, vindt Yvonne Baas van Veilig Verkeer Nederland Drenthe. De campagne om doorrijden op de N34 te bevorderen, krijgt dan ook haar bijval. Je kunt het echter moeilijk afdwingen, zegt verkeerspsycholoog Dick de Waard.

De groene streep in de middenberm van de N34 duidt er op dat de maximumsnelheid 100 kilometer per uur is, tenzij een bord anders aangeeft.

De groene streep in de middenberm van de N34 duidt er op dat de maximumsnelheid 100 kilometer per uur is, tenzij een bord anders aangeeft. Foto: Harry Tielman

„Het is les 1 als je leert autorijden: pas je aan het andere verkeer aan”, betoogt Baas. „Dat zeg ik ook tegen mensen die bij ons voor een opfriscursus komen. Durf je niet meer hard te rijden, mijd dan autowegen en autosnelwegen. Helemaal als je niet op de juiste snelheid durft in te voegen.”

Langzaam rijden houdt écht op

Ze maakt dikwijls gebruik van de N34 en rijdt dan wel eens achter mensen die 50 of 60 kilometer per uur rijden. „Maar ook als je 80 rijdt, en er zitten tien auto’s achter je, dan rijdt de achterste auto slechts 75”, zegt ze.

Ook Dick de Waard, hoogleraar verkeerspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, wijst erop dat snelheidsverschillen een belangrijke bron zijn van verkeersonveiligheid. Vooral bij invoegen op de auto(snel)weg levert dat problemen op: „Mensen proberen tijd te winnen door langzamer te rijden, maar het wordt er onveiliger door. Als je op de invoegstrook net zo hard rijdt als de andere auto’s, voeg je veel gemakkelijker in.”

Ook De Waard ergert zich wel eens als hij achter een langzaam rijdende auto zit. „Maar het is niet verboden om langzamer te rijden dan de maximumsnelheid. Je kunt er maar het beste in berusten.” Baas wijst op de regel dat voertuigen op de autoweg minimaal 50 moeten kunnen en mogen rijden, op de autosnelweg is dat 60.

Boete als het hinderlijk of gevaarlijk wordt

Een minimumsnelheid kent Nederland verder niet, wel is er ‘kapstokartikel’ 5 in de Wegenverkeerswet, dat het strafbaar maakt om hinder of gevaar voor andere weggebruikers te veroorzaken. Wie met een veel te lage snelheid rijdt, kan op basis daarvan een boete krijgen.

Een goede voorlichting aan weggebruikers is belangrijk, stelt De Waard, want soms weten mensen gewoon niet wat de maximumsnelheid is. „Op de hectometerpaaltjes zie je al de aanduiding 100 en daarnaast kun je in veel auto’s ook de maximumsnelheid zien op je dashboard of in je navigatiesysteem.”

Baas wijst erop dat Drenthe ook veel mooie binnendoorwegen kent, met een lagere maximumsnelheid. „Ik adviseer mensen om echt die wegen te nemen als ze niet meer op een autoweg durven. Die wegen zijn vaak ook korter.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu