'Angst bij ouders voor De Toegang in Emmen'

Ouders zijn niet tevreden over het zorgloket Emmen, maar durven niet te klagen. Foto: Shutterstock

Inwoners van Emmen zijn bang om hun klachten over het functioneren van zorgloket De Toegang te bespreken met deze instelling; uit angst dat het nadelige gevolgen heeft voor hun herindicatie.

Dat zei Sara Stegen namens „vijf a zes” inwoners van de gemeente bij de raadscommissievergadering van Emmen. De Emmenaren zitten allemaal met enige regelmaat bij De Toegang omdat hun kinderen zorg nodig hebben. De klachten over het functioneren van De Toegang zijn niet nieuw, maar leken min of meer opgelost, na het aanstellen van een nieuwe directeur en een ombudsman.

Stress

Stegen zegt echter geen verschil te merken. ,Ik ken mensen die in plaats van acht weken al acht maanden op een indicatie wachten.” Een andere klacht, zei ze, is dat cliënten elke keer met een andere medewerker te maken krijgen. Dat bespoedigt de procedure ook niet.

,,Handhaaf om te beginnen de termijnen nu eens, dat levert heel veel minder stress op bij ouders en kinderen.’’ Volgens de inspreekster kan dat door minder bezig te zijn met bestaande zaken. ,,Die veranderen niet en hoef je dus ook niet telkens te toetsen.”

Nadelige herindicatie

Volgens Sara Stegen durven veel ouders met klachten het gesprek niet aan te gaan uit angst voor een nadelige herindicatie. De raadscommissie schrok van de kritiek. Karel Eggen (D66) dacht juist dat het de laatste tijd beter ging, ook nu er nieuwe mensen zijn aangetrokken.

,,De ombudsman wordt gemaild en noteert het signaal.’’ Of mevrouw Stegen de kritiek ook met De Toegang had besproken, wilde Eggen weten. ,,Nee, waarom zou je dat doen? De posities zijn niet gelijkwaardig.’’ En dus deed Stegen haar verhaal in de raadscommissie. De commissieleden waardeerden haar durf.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu