Libanees drugskartel kocht voor tien miljoen euro auto's in Hoogeveen. Ze betaalden in contanten om zo hun drugsgeld wit te wassen

Internationale drugsbendes blijken erg veel van Nederlandse (ex-)leaseauto’s te houden. Criminelen kopen hier massaal afdankertjes van zakelijke rijders op, rekenen af met cash en exporteren ze vervolgens weer, om zo hun drugsgeld wit te kunnen wassen.

Beeld: ANP | Bewerking: De Telegraaf

Beeld: ANP | Bewerking: De Telegraaf

Zo kocht een lid van een Libanees drugssyndicaat enkele jaren geleden in Hoogeveen voor zo’n tien miljoen euro auto’s, in contanten.

1 miljard

Met deze handel komt een gigantische stroom crimineel geld ons land binnen. De afgelopen vier jaar stortten autohandelaren ruim €1 miljard aan bankbiljetten af bij de bank, zonder dat er iemand argwaan kreeg. Want autohandel en contant geld horen gewoon bij elkaar, was jarenlang de gedachte. Onterecht, aangezien in de reguliere autohandel al jaren geen cash meer wordt aangenomen.

Dit blijkt uit onderzoek van het Financieel Expertise Centrum (FEC), waarbinnen opsporingsdiensten en toezichthouders samenwerken. Politie en de fiscale opsporingsdienst FIOD hielden afgelopen jaar autohandelaren in ons land tegen het licht, op zoek naar constructies waarbij crimineel (drugs)geld legaal wordt gemaakt.

Dubbel kassa

Aanleiding hiervoor vormden enkele eerdere opsporingsonderzoeken waarbij honderden miljoenen euro’s aan (Libanees) drugsgeld via de Nederlandse autohandel werd witgewassen. Zo kocht een Syriër in 2016 voor €9,6 miljoen in contanten tweedehands leaseauto’s in Hoogeveen.

Bij het doorverkopen van de wagens in Berlijn ontdoken de drugshandelaren vervolgens óók nog eens btw: dubbel kassa dus. De betrokken autohandelaar werd vorig jaar augustus tot ruim vier jaar cel veroordeeld voor zijn rol in deze criminele handel.

Kapotmaken

Uit het onlangs afgeronde FEC-onderzoek, (Financieel Expertise Centrum van opsporingsdiensten en toezichthouders) waar ook ABN Amro, Rabobank, ING en De Volksbank aan meewerkten, blijkt dat een beperkt aantal autobedrijven jaarlijks honderden miljoenen aan eurobiljetten afstort bij de banken, zonder dat daar tot voor kort een haan naar kraaide.

Dankzij de uitkomsten van het speurwerk lopen nu meerdere opsporingsonderzoeken tegen verdachte autohandelaren en zijn er bij banken diverse blokkades opgeworpen om deze vorm van witwassen in de toekomst tegen te gaan. „We zijn druk bezig met het kapotmaken van deze route”, aldus Tamara Pollard, witwasspecialist van het Anti Money Laundering Centre (AMLC) en leider van dit autoproject.

Stapels bankbiljetten

In de Nederlandse autohandel gaat heel veel contant geld rond. Afgelopen vier jaar werd in de sector ruim €1 miljard aan bankbiljetten afgestort. Niemand keek op van al die contanten, ook banken niet, want menigeen denkt dat cash gewoon bij de automotivesector thuishoort. Autoliefhebbers kennen vast nog wel het beeld van de Utrechtse automarkt waar tientallen handelaren tot 2011 met stapeltjes bankbiljetten in hun achterzak rondliepen tussen lange rijen opgepoetste Volkswagens, Opels en Renaults.

Projectleider Pollard vroeg zich af waarom vandaag de dag eigenlijk nog steeds zoveel contanten in deze bedrijfstak rondgaan. Er is ook geen enkele legitieme reden meer voor. Zij startte het onderzoek vorig jaar samen met de banken onder het dak van het FEC.

Vettige toonbank

De uitkomsten van haar onderzoek zijn opmerkelijk. Verreweg de meeste autobedrijven nemen namelijk helemaal geen contant geld aan. Desondanks gaan er jaarlijks honderdduizenden euro’s aan bankbiljetten over de vettige toonbanken bij handelaren van vooral tweedehands (lease)auto’s. Deze kleine groep autohandelaren blijkt dus een enorme berg contanten van klanten aan te nemen. Veel daarvan is volgens de projectleider afkomstig uit de criminaliteit.

Dat is ook goed verklaarbaar, zegt Pollard: „Nederland heeft een enorm groot aanbod van tweedehands auto’s. We zijn wereldwijd nummer één qua lease. Meer dan de helft van alle nieuw verkochte auto’s zijn voor de lease en na vier jaar komen al die leaseauto’s weer op de markt. Aan zulke wagens valt nog veel geld te verdienen, vooral door ze te exporteren omdat onze ex-leaseauto’s in het buitenland zeer geliefd zijn. Vaak wordt daarbij ook nog onterecht bpm teruggevraagd en btw ontdoken. En aangezien je in Frankrijk en België niet langer aankopen boven respectievelijk €1000 en €3000 in contanten mag doen, komen ze met al die cash naar ons land.”

Boter bij de vis

Yvonne Willemsen, hoofd veiligheidszaken van de NVB vult aan: „Drugshandelaren zitten met gigantische hoeveelheden contant geld waar ze iets mee moeten. Ze kunnen het geld natuurlijk niet zomaar naar de bank brengen, dus als je dan bijvoorbeeld een autobedrijf bezit, of daarmee samenwerkt, dan heb je een verklaring voor al die bankbiljetten. Want tja, in de autohandel zeggen ze nou eenmaal ’boter bij de vis’. Maar dat gezegde gaat allang niet meer op. Je kunt geld vandaag de dag razendsnel overmaken.”

Waardetransport

Tijdens het onderzoek bleek ook dat zicht op geldtromen ontbrak doordat sommige autohandelaren hun cash geld niet zelf afstorten bij de bank, maar de stapels bankbiljetten door een waardetransport laten ophalen. De waardetransporteur stort dit geld vervolgens bij diens eigen bank, en die bank maakt het dan weer over naar de bank van het autobedrijf in kwestie.

Pollard: „Maar bij die laatste stap werd tot voor kort de transactie niet aangemerkt als een contante storting en werd evenmin gemeld of er bijvoorbeeld biljetten van €500 tussenzaten, een belangrijke indicator van witwassen. Dat is naar aanleiding van dit project aangepast. De informatie over stortingen wordt nu wél gedeeld tussen banken en zo nodig als ongebruikelijke transactie gemeld bij de witwaspolitie FIU.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu