Bestolen fietsenhandelaar uit Dalen daagt Rabobank

Eigenaar Marthijs Wegdam van Scholten Cycling in Dalen sleept Rabobank Emmen-Coevorden voor de rechter in een conflict over 2 ton schade door diefstal.

September vorig jaar zijn uit de zaak van Wegdam met militaire precisie vijftig peperdure fietsen gestolen, via het dak. De fietsenhandelaar dacht goed verzekerd te zijn, maar Interpolis weigert uit te betalen. Wegdam is bij Interpolis verzekerd via Rabobank Emmen-Coevorden, maar tot Wegdams grote verdriet geeft ook zijn eigen kantoor niet thuis. Vanwege de omvang van de schade wordt de claim landelijk behandeld.

Wegdam had de Rabobank een ultimatum gesteld. ,,Ik daag de bank omdat ik daar de verzekering heb gekocht. Er moet duidelijkheid komen. We worden alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd. Zelfs mijn dossier bij de Rabobank krijg ik niet in te zien. Het is zelfs zo dat de advocaat van de bank mijn advocaat vraagt of ik een dwingend verzoek wil doen om dat dossier toe te sturen, zodat ook hij inzicht kan krijgen. Bespottelijk. Het is de omgekeerde wereld.’’

Beveiliging

Het conflict spitst zich toe op de beveiliging van het bedrijf. Wegdam dacht dat die goed voor elkaar was, met regelmatige controles door zowel Rabobank Emmen-Coevorden, Interpolis als de installateur van het alarmsysteem. Maar Interpolis stelt nu dat het pand toch niet goed was beveiligd, omdat de bovenverdieping niet was voorzien van bewegingssensoren. Wel zaten er sensoren bij beide trappen die toegang geven tot de bovenverdieping.

,,Interpolis stelde in eerste instantie dat mij niets te verwijten viel, maar wel de beveiligingsinstallateur. Die zou ik dan aansprakelijk moeten stellen. Maar tegelijkertijd is mijn alarmsysteem wel telkens goedgekeurd. Niemand is van plan de schuld op zich te nemen.’’

Rabobank wil vanwege de privacy van de klant niet reageren.

De dieven zijn geraffineerd te werk gegaan. ,,Het moet een professionele bende zijn geweest, van zeker zes man. Eerst hebben ze kleine gaten in het dak gemaakt, om te bekijken waar ze het beste het grote gat konden maken. Fietsen zijn gedemonteerd om erdoor te kunnen. Op het dak zijn ze weer in elkaar gezet, naar beneden getakeld, in een sloot langs de N34 gelegd en even later opgehaald met een vrachtwagen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu