Zaal Takens in Balkbrug scoorde met brede programmering. 'Bij volle maan moesten we opletten, zei mijn moeder. Dan werd sommige lui gek in de kop'

Discotheken bepaalden nog niet zo heel lang geleden het uitgaansleven. Veel mensen tussen de 30 en 70 jaar hebben herinneringen aan die oude disco’s. Ze gingen er op stap, maakten vrienden en werden verliefd. Deze zomer zet Dagblad van het Noorden tien bekende discotheken in Drenthe en Groningen in de schijnwerpers. Vandaag smokkelen we een beetje: Zaal Takens in het Overijsselse Balkbrug.

Uitgaan in discotheek Takens. Op de foto een optreden van Charly Lownoise en Mental Theo.

Uitgaan in discotheek Takens. Op de foto een optreden van Charly Lownoise en Mental Theo. Foto: Fotobureau Uijlenbroek/Michiel van de Velde

Eddy Wagenvoord uit Dedemsvaart schatert het uit.

Het gesprek gaat over de jaren 80. ,,Ik had toen een tijdje het kapsel van Limahl, de zanger van de band Kajagoogoo. Met geblondeerde lokken en zo.’’

Wanneer hij een plaat van The Cure of The Cult draaide stroomde de dansvloer vol met halve punkers in zwarte kleren, met zwarte boots en zwarte make-up. ,,Mode, uiterlijk en houding waren toen wel dingetjes hoor. Maar de muziek was knettergoed.’’

Wie Wagenvoord zegt, denkt al snel aan Zaal Takens in Balkbrug.


Een begrip

Het uitgaanscentrum, midden in het dorp, was decennialang een begrip. Met dank aan de drive-in-shows van Veronica en Avro’s Toppop, die voorafgaand aan de komst een week lang reclame maakten op radio en tv. Maar het meeste succes oogstte de formule: voor elk wat wils.

In de hoogtijperiode zat Takens met zo’n 2500 bezoekers regelmatig stampvol. Taxibedrijven werden soms al vroeg op de avond gebeld om geen klanten meer te brengen. Voor de deur had zich dan al een lange rij gevormd.

,,We hadden ook wel eens duizend mensen binnen en noemden dat een slechte avond. ’’, vertelt de 56-jarige Wagenvoord. ,,Daar doen veel uitgaansgelegenheden nu een moord voor.’’

Brede grijns.

De eighties waren van Zaal Takens. Eclatant succes gestoeld op een populaire drie-eenheid: bruin café met stemmingsband, megadancing en grote zaal met live-optredens van landelijke artiesten en bekende (cover)bands.

,,We hadden denk ik de meest complete programmering’’, zegt Wagenvoord, wiens vader eigenaar was van Takens. Zelf was hij vele jaren actief als bedrijfsleider en dj. ,,Voor iedere muzieksmaak hadden we wel wat te bieden. Ons aanbod was breed.’’

Festivals

Discotheken zoals we ze lange tijd kenden keren nooit meer terug, stelt Wagenvoord. ,,Zoiets krijg je anno 2021 niet meer gefinancierd. Daarnaast is ons land in en rond de lucratieve zomer vergeven van de festivals. Daar leg je het als uitgaansgelegenheid altijd tegen af.’’

In de jaren 80 was Zaal Takens een miljoenenbedrijf. De meeste bezoekers kwamen uit de regio: Dedemsvaart, Ommen, Hoogeveen, Nieuwleusen, Hardenberg. En bijna elk dorp klonterde ergens in het uitgaanscentrum samen. Maar ook vanuit de Polder of Groningen reden regelmatig bussen naar Balkbrug.

,,Je keek uit de naar het weekend, waar je elkaar fysiek trof en de week doornam’’, blikt Wagenvoord terug. ,,Internet, mobieltjes; het was er nog niet. In sociaal opzicht was het een heel andere tijd.’’



Vóór de naam Takens op de gevel kwam was op deze locatie de in de regio bekende café-concertzaal Leunge gevestigd. In de jaren 60 namen zijn grootouders dat over. Begin jaren 70 kreeg het de naam Takens: een verwijzing naar de familienaam van Eddy’s oma.

Over haar weet hij nog een vermakelijke anekdote.

Naar huis gestuurd

,,Oma heeft de toentertijd zeer populaire band Earth & Fire eens naar huis gestuurd. Ze zag zangeres Jerney Kaagman een jointje draaien en riep: ‘Daar zijn we hier niet van gediend, donder maar op! Haha, ja, daar had ze niets bij.’’

Later zetten zijn ouders het bedrijf voort. De uitbreiding van het pand naar meerdere zalen kwam uit de koker van vader Henk Wagenvoord. Hij voerde in de jaren 70 een grote verbouwing door met bowling en disco. Klaar voor een volgende fase. Maar die nieuwe toekomst leek in juni 1976 plotseling even heel onzeker.

Takens was toen opeens landelijk nieuws. Bij de discotheek had een schietpartij plaatsgevonden, waarbij een 20-jarige man het leven liet. Het was, met afstand, het meest trieste incident in de langjarige geschiedenis van het uitgaanscentrum.


‘Gek in de kop’

Niet dat de megadisco gespeend bleef van ‘knokkerij’ of trammelant, maar zelden grootschalig of met een nare afloop. Wagenvoord: ,,Mijn moeder zei altijd dat we bij volle maan extra moesten opletten. Dan kun je er van op aan dat er ruzie komt, waarschuwde ze. Sommige lui werden bij volle maan gek in de kop.’’

Takens heeft nagenoeg alle landelijk bekende artiesten uit de jaren 80 en 90 wel binnen gehad. Wagenvoord: ,,Alleen Golden Earring niet. De band vond het podium te klein. Ze wilden minimaal tweehonderd vierkante meter. Heb ik altijd jammer gevonden, want de Earring was een prima live-band.’’

Volkszanger André Hazes is een verhaal apart. Hij zorgde steevast voor topdrukte. ,,We draaiden dan onze beste omzetten. Hazes was enorm sfeergevoelig. Hij vroeg altijd naar mijn vader. Hazes was van de vaste contacten en vertrouwde gezichten. Als mijn pa er was, dan voelde Hazes zich op z’n gemak.’’

Niet zelden dronken pa Wagenvoord en de Amsterdamse volkszanger eerst samen een dienblad bier op. ,,Hazes stapte dan makkelijker het podium op. Mijn God, wat was die man zenuwachtig voor een optreden. Niet normaal.’’

Duizenden liters bier

Over bier gesproken: ,,We hadden destijds een bardame, Koos, die de bierkranen ‘s avonds om negen uur open trok en ze pas rond half twee uur ‘s nachts weer dicht zette. In onze kelder lagen acht grote tanks. In een week ging er zo’n drieduizend liter door. En hadden we een lang weekend, bijvoorbeeld met Pasen of Kerst, dan móest de brouwer tussentijds bijvullen.’’

Zaal Takens had ik die gouden periode ook speciaal personeel in dienst: de zogeheten doorgevers. ,,Bij de bar van Koos stonden drie medewerkers die de hele avond niks anders deden dan het doorgeven van bladen en meters bier.

Maar aan alle hoogtijdagen komt een einde. De opkomst van de house-muziek, midden jaren 90, luidde volgens Wagenvoord de kentering in. ,,Als discjockey moest ik eens The Fly Is Dead draaien van S.W.A.T. Nou, toen wilde ik acuut stoppen, dit was voor mij als dj de grens. Dit kon ik geen muziek noemen.’’

Wat ook niet meehielp aan de populariteit van discotheken was de opkomst van de piratenfeesten in tenten. ,,Je gaat geen tientje meer betalen voor Henk Wijngaard als je voor twintig gulden tien artiesten op een avond kunt zien optreden.’’


Teenage Party

De laatste tien jaar werd Takens verhuurd aan ondernemer Bert Veer uit Nijkerk. Die investeerde flink in het pand en draaide nog een handvol succesjaren met thema-party’s als Night of the DJ’s en later de Teenage Party’s: alcoholvrije uitgaansavonden voor tieners.

Serieuze problemen dienden zich in 2014 aan. Takens ging zelfs op de fles, maar veerde toch weer op. Niet voor lang, overigens. De discotheek kreeg te maken met tegenslagen. Vlak na de doorstart was er een steekpartij met drie gewonden en in februari 2015 raakten tientallen kinderen onwel tijdens een Teenage Party.

Het faillissement in augustus van dat jaar betekende de definitieve nekslag voor de roemruchte discotheek. Tot verdriet van onder anderen Sanne Hans (Miss Montreal), die opgroeide in Dedemsvaart en regelmatig in Takens kwam. Op Twitter reageerde ze: ‘Neeee m’n hele jeugd in één klap vervaagd!’

Op een veiling in april 2016 werd voor het pand van Takens drie ton geboden. Waardevolle onderdelen van de inboedel gingen al eerder onder de hamer. De markante groene boot in het gangpad, voor veel bezoekers een bekend interieurstuk, kreeg al snel een nieuwe eigenaar.

Daarna lag het complex drie jaar te verkrotten.

Er zijn nog plannen geweest om nieuwe horeca in het pand te vestigen maar die bleken niet haalbaar. Het plan van een projectontwikkelaar uit Zwartsluis om op het terrein van zo’n 9000 vierkante meter 25 woningen bouwen had meer succes.

‘Dat deed wel even zeer’

In maart 2019 werd het leegstaande gebouw van Zaal Takens gesloopt. Eddy Wagenvoord was er bij toen de kraan zich vastgreep in de gevel. ,,Dat deed wel even zeer’’, geeft hij toe. ,,Maar het is voor mij geen trauma hoor.’’

Hij vond de verantwoordelijkheid voor bezoekers, bands en de techniek ‘best groot’. ,,Er was altijd stress. Dus nee, ik mis het niet. Ik wil nieuwe dingen doen, uitdaging houden. Ik run nu twee danscafé’s in Hoogeveen en Zwolle: Molly’s genaamd. Takens was supermooi, maar dat tijdperk is ten einde. Het boek is dicht.’’



Voor zijn vader, woonachtig in Arnhem, ligt dat anders. ,,Hij is na de sloop niet meer op het terrein geweest. De herinneringen zijn nog te vers, de aanblik te gevoelig.’’

In hartje Balkbrug herinnert alleen de straatnaam nog aan het roemruchte uitgaanscentrum. De woningen liggen aan het Takenshofje. En de bouwstijl op de ‘kopse kant’ doet terugdenken aan het cafégedeelte.

,,Ik vind dat wel mooi’’, zegt Eddy Wagenvoord. ,,En ach, iedere bezoeker houdt herinneringen aan zijn of haar tijd in Zaal Takens. Die verdwijnen niet.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu