Bord met 'Hunebed Highway' meer dan 100 keer gestolen langs N34. Het gewilde roofgoed kost provincie Drenthe een vermogen

De naamborden van de Drentse Hunebed Highway (N34) blijven roofgoed. Sinds de officiële doop drie jaar geleden zijn 102 borden gestolen of vernield. Een kostenpost voor de provincie van inmiddels 71.400 euro.

Mona Keizer en Henk Brink heffen het glas op de Hunebed Highway. Foto: DvhN

Mona Keizer en Henk Brink heffen het glas op de Hunebed Highway. Foto: DvhN

Tien borden zijn beschadigd en in onbruikbare staat teruggevonden, vertelt Nick Lubberman, woordvoerder van de provincie Drenthe. Tot op heden deed de provincie meer dan twintig keer aangifte bij de politie, telkens van meerdere gestolen borden.

De borden zijn sinds de officiële naamsverandering op 8 juli 2018 gewilde objecten. Binnen een maand waren de eerste drie van in totaal veertig geplaatste borden al verdwenen.

Borden met een anti-diefstalsysteem

,,Na de zomervakantie starten we met het plaatsen van 35 nieuwe borden langs de N34’’, zegt Lubberman. Na de plaatsing van deze nieuwe borden gaat de provincie per gestolen bord aangifte doen.

Maar, zegt Lubberman: ,,De nieuwe borden zijn voorzien van een anti-diefstalsysteem. Dit maakt het moeilijker om de borden mee te nemen.’’ Ook krijgt elk nieuw bord een uniek nummer, gekoppeld aan de locatie van het bord.

De provincie heeft volgens Lubberman ‘goed contact’ met de politie, maar in de meeste gevallen ziet de overheid niets van de borden terug. ,,Een aantal borden is bij de politie ingeleverd en er is een keer iemand staande gehouden met een bord van de Hunebed Highway.’’

De schadepost per gestolen bord bedraagt 700 euro, aldus de woordvoerder. Zijn die borden zó duur? ,,Bijna wel’’, bevestigt Lubberman. ,,Bord, paal, bevestigingsbeugels. Die 700 euro bestaat echt hoofdzakelijk uit materiaalkosten. En een kleine beetje manuren.’’

Verkrijgbaar in de webshop

,,Het stelen van verkeersborden is niet alleen strafbaar, het is ook nog eens levensgevaarlijk’’, benadrukt Lubberman. ,,Bovendien kunnen liefhebbers van een Hunebed-Highwaybord eenvoudig een replica bestellen in de online webshop.’’ Dat is aardig wat goedkoper, een replica-bord van ongeveer 30 bij 29 centimeter (niet geschikt voor buiten) kost slechts 14,50 euro.

Hoe de N34 een nieuwe naam kreeg

De officiële naamsverandering kende een lange aanloop. Hein Klompmaker, directeur van het hunebedcentrum in Borger begon meer dan tien jaar geleden met een lobby om van het Drentse deel van de provinciale weg tussen Coevorden en de aansluiting op de A28 bij De Punt een toeristische attractie te maken. (De N34 loopt door tot in Overijssel.) Van de 53 hunebedden in Drenthe staan er 47 aan de N34, al moet je wel van de weg af om de stenen te kunnen zien. Klompmaker sloot zo ongeveer elke speech die hij gaf af met de zin: ,,Voorts ben ik van mening dat de N34 de Hunebed Highway moet worden.’’ Vrij naar een Romeinse senator die voor het begin van onze jaartelling van mening was dat de Noord-Afrikaanse handelsstad Carthago vernietigd moest worden en zijn redevoeringen met die mening afsloot. ' Klompmaker kreeg uiteindelijk zijn zin, want provinciale bestuurders waren enthousiast. Op 8 juli 2018 was het zo ver. Maar met die nieuwe naam kwam er ook kritiek, aangezien Drenthe zich sinds 2017 probeerde te profileren als oer-provincie. De Engelse naam voor een Drentse weg werd een nieuwe nagel aan de doodskist voor het Drents genoemd.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Drenthe
menu